آیت الله العظمی صانعی عید غدیر را عید انسانیت، انصاف، عدالت و عید برچیده شدن استبداد، دروغ و ستم نامید که در آن شیعه و سنی می توانند در کنار هم به جشن بپردازند.
موضوع: مناسبت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرجع ما به نقل از سایت معظم له، حضرت آیت الله العظمی صانعی، این مرجع نواندیش همزمان با عید غدیر خم در سخنانی به تشریح جایگاه این عید در فرهنگ اسلام پرداخت و گفت: غدير يعني مدارا، خوبی و انصاف با همه مردم. کسی که بگوید من طرفدار غدير هستم اما مردم را اذيت و حقوق آنان را تضييع کند دروغ می گوید. غدیر نماد عدالت است و لذا دروغ است کسی خود را دوست دارغدیر بداند و اهل عدالت به معناي حقيقي اش عملاً و علماً و قولاً نباشد.
این مرجع تقلید با استناد به سخنان پیامبر اسلام (ص) ظلم ستیزی را از امتیازهای این واقعه تاریخی دانست و افزود: غدیر آمد تا طومار حکومت های ظالمانه، استبدادی، خفقانی، دیکتاتوری و استعماری را در هم پیچد.
ایشان با اشاره به بیان پیامبر گرامی اسلام در روز غدیر که فرمودند: " من کنت مولاه فهذا علی مولاه" ادامه داد: این سخن رهنمودی دارد که حکومت دیگران نامشروع، غیر اسلامی و ظالمانه است و عمده آن نصبی بود که با دست رسول الله(ص) و در مقابل دیدگان هزاران نفر از حاجیانی که اهل مدینه و اطراف آن بودند انجام گرفت. پیامبر(ص) دست امیرالمومنین(ع) را گرفت و بالا برد و با بیان بلند «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» علی (ع) را به عنوان امام و پیشوای مسلمانان برگزید؛ امام در هدایت دینی، در اداره امور جامعه، سیاست و تدبیر، حکومت ملت یعنی هم حاکمیت اجتماعی، ملی، اسلامی.
غدیر روز نفی حاکمیت ظلم
آیت الله العظمی صانعی "حاکمیت حضرت علی (ع) و امامت آن حضرت در امور دین و دنیا را از موارد مورد توجه خداوند تبارک و تعالی و حضرت رسول (ص) در طول دوران رسالت دانست و توضیح داد: قرآن در مراحل مختلف به مسئله امامت پرداخته که غدیر مرحله آخر اعلان این مهم است. یک بار با آیه: «وَأُولُوا الاَْرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَى بِبَعْض فِي كِتَابِ اللهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ»، حاکمیت علی (ع) را بیان کرده است. همان طور که سید ابن طاوس در اقبال و دیگران گفته اند - و حق هم همین است،- بعضی از ارحام نسبت به بعضی دیگر از از مؤمنین و مهاجرین اولی هستند، بحث ولایت و حاکمیت را هم شامل شده و اختصاص به باب ارث ندارد و در این باره مصداق «بعضی» که در آیه آمده است فقط علی بن ابی طالب(ع) است و شامل دیگر خویشان پیغمبر (ص) نیست.
ایشان ادامه داد: مرتبه اعلام بعدی: «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ » می باشد که مصداق آن غیر از علی بن ابی طالب(ع) نمی تواند باشد. یعنی یک قضیه عامه نیست و یک قضیه شخصیه است و بیش از یک فرد مصداق ندارد و آن هم علی بن ابی طالب(ع) است. این طور نیست که هر کسی صبح بلند شود و بگوید من نماز می خوانم، یک انگشتری هم در حال رکوع به فقیری بدهد و بگوید من از حالا حاکم مسلمین هستم!
این مرجع نواندیش نگاه و امید به نابودی حاکمیت ظلم را، ویژگی واقعی غدیر و ابلاغ ولایت امیرالمومنین(ع) دانست و خاطر نشان کرد: در واقعه غدیر خم، عمده مساله ای که مطرح است از بین بردن حاکمیت ظلم، استبداد، ستم، عوام فریبی و استعمار فکری و استثمار ثروت های مادی و معنوی مردم بوده است و اینکه احکام الله درست بیان شود؛ یعنی قوانین خدا از زبان کسی تبلیغ شود که بعد از پیغمبر اسلام (ص) دارای مقام عصمت است و همیشه همراه پیغمبر (ص) بوده و هنگامی که قرین رسول الله (ص) بوده، به همه خصوصیات این دین آشنا و آگاه است و بیان این قضیه هم مشکل بوده است تا جایی که قرآن به پیغمبر در این قضیه اخیر دلداری می دهد:«وَاللهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ». چون برخی به پیغمبر اشکال و ایراد گرفته بودند که داماد خویش را می خواهد روی کار بیاورد! برای همین است که قرآن خطاب به پیغمبر فرمود: ما تو را حفظ می کنیم و نمی گذاریم که آن افترا و تهمت ها اثر بگذارد.
حکومت معصومین(ع)، جمهوری است
آیت الله العظمی صانعی در ادامه سخنانش به ویژگی های حکومت اسلامی پرداخت و گفت: جهانیان اگر بخواهند یک حکومت عدل اسلامی تمام عیار را نظاره گر باشند باید به حاکمیت علی (ع) مراجعه کنند. حاکمیتی که اجراءش مشروط به رضایت مردم است. بیعت غدیر به منزله رضایت اکثریت مردم بوده است و لذا امیرالمومنین (سلام الله علیه) وقتی دید که مردم با او همراه نیستند به مدت بیست و پنج سال کنار رفت؛ این یعنی وجوب اجراء، مشروط به رأی و خواست جمهور و مردم است؛ اگر رأی مردم نبود و امیرالمومنین (ع) می خواست حکومت کند - نعوذ بالله- باید با شمشیر و سرنیزه، عوام فریبی و دروغ، تهمت و افترا، زندان و شکنجه، حکومت کند و این مخالف با اسلام بوده و هست و اگر هر کسی با این روش ها حاکمیت خویش را تثبیت نماید خلاف شرع و معصیت انجام داده و حاکمیتش حاکمیت الهی و مشروع نیست و این همان موضوعی است که امروز دنیا روی آن تکیه کرده است. دنیا، دنیای جمهوریت، حاکميت، رضایت و آراء عامه مردم است؛ لذا امام امت فرمود: «میزان رای ملت است.»
ایشان با استناد به آیه مودت، دوستی و احترام متقابل را یکی دیگر از مشخصه های حکومت اسلامی علوی دانست و افزود: در سیستم حکومت معصومین (علیهم السلام) حکام و دولت مردان باید به گونه ای عمل کنند که توده های مردم آنها را دوست بدارند و پس از مرگ نیز خاک قبرشان را طوطیای چشم نمایند. و به گونه ای آنها را محترم بدارند که بدون وضو حاضر نباشند به زیارت قبرشان بروند، حاضر نباشند بی اذن دخول وارد مقبره ای بشوند که آن حکام آنجا دفن هستند، چنانچه در باره معصومین (علیهم السلام) این گونه است.
غدیر، عید وحدت
آیت الله العظمی صانعی، غدیر را یکی از وقایع مسلم تاریخ اسلام نامید که به صورت متواتر در کتابهای شیعه و سنی به آن پرداخته شده است. ایشان عید غدیر را عید تمام جهان اسلام خواند و توضیح داد: غدير تنها عید شيعیان نيست، جا دارد که برادران اهل سنت هم غدير را ارج بنهند و این اصلا سبب اختلاف هم نیست. اگر شیعه به غدیر اهمیت می دهد به معنای دشمنی با برادران اهل تسنن نیست ؛ چون حديث غدير متواتراً از سوی هر دو فرقه نقل شده، و قدمت آن از زمان رسول الله(ص) تا امروز می باشد. البته آنان مي گويند: مراد از حدیث غدیر این است که امیرالمومنین (ع) را دوست داشته باشید، مولاي شماست، محبوب شماست؛ اما ما مي گوييم: مراد از مولا، امامت واجب الاطاعه است. با این حال شایسته است که آنها هم غدیر را ارج بنهند و هيچ دشمني ای در میان نيست. چون آنها هم بنا بر تفسیر خود قبول دارند که علی (ع)آقايي است که هيچ نقصي در او نیست. خداوند فرموده دوستش بداريد يعني خودش هم آنقدر آقا و بزرگوار است و کرامت نفس دارد که شایسته دوست داشتن است.
آیت الله العظمی صانعی با تاکید بر لزوم پاسداشت تکریم خویشان پیامبر(ص) در روز غدیر، افزود: ما اگر به غدير اهميت داديم به خاطر اطاعت از خداست، اين عشق به عدالت،آزادي، بزرگواري، کرامت، مدارا و انصاف است. غدیر خط ممتدی است که ادامه دهنده راه و روش و مقصد انبیاء الهی است.