یکی از مراجع تقلید گفت: مقام تسلیم در برابر خداوند نصیب عارفان و مومنان واقعی میشود که ایمانشان کامل است و در مقابل فرامین تکوینی و تشریعی خدا تسلیم محض هستند.
موضوع: تفسیر
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرجع ما به نقل از شفقنا، حضرت آیتالله العظمی ناصر مکارم شیرازی ظهر امروز در جلسه تفسیر سوره «احزاب» که در حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد با اشاره به آیه مقامات مومنان و عارفان و واقعی اظهار کرد: تسلیم در برابر خداوند یکی از این مقامات است.
او افزود: خداوند در آیه 36 سوره مبارکه «احزاب» به این مسأله اشاره کرده است؛ عدم تسلیم در برابر فرمان خداوند نشاندهنده تزلزل در ایمان است و انتهای آیه هم آمده است که عصیانکاران نسبت به خدا و رسول(ص) به گمراهی آشکاری دچار شدهاند.
این مرجع تقلید با تاکید بر رعایت فرامین تکوینی و تشریعی خداوند عنوان داشت: واجبات و محرماتی که از سوی خداوند تعیین شدهاند باید از سوی مومنان رعایت شوند و انسان تسلیم مطلق آنها باشد نه اینکه هرجا به نفعش بود رعایت کند و هرجا به ضرر بود نادیده بگیرد زیرا این امر نشانه ایمان ناقص است.
او ادامه داد: تسلیم در برابر امر خداوند باید در عمل و قلب جاری باشد و این همان مقام تسلیم است که اولیاءالله و عارفان واقعی به آن میرسند؛ تسلیم در برابر حوادث تکوینی هم اهمیت فراوانی دارد زیرا برخی مسائل از دایره اختیارات انسان بیرون هستند و ممکن است در ظاهر به زیان انسان هم باشند که در این صورت داد و فریاد بیهوده نشانه ایمان متزلزل است زیرا خداوند بر همه چیز آگاه است و با حکمت خود تنها بر اساس حساب کاری انجام میدهد ضمن اینکه او دارای صفت رحمانیت و رحیمیت است و انسان نباید در مقابل اینگونه امور بی صبری کند.
آیتالله مکارم شیرازی با بیان اینکه انسانها به دلیل محدودیت دید خود نمیتوانند پایان بسیاری از امور را پیشبینی کنند خاطرنشان کرد: ممکن است مصلحتی در کار باشد که آدمی در برخی امور به موفقیت نرسد اما خداوند به یقین حکیم و بصیر است و بنده خود را حفظ میکند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به داستان حضرت موسی(ع) و حضرت خضر(ع) گفت: حضرت موسی(ع) مأموریت یافت که به نزد خضر نبی برود و از او چیزهایی بیاموزد و خضر هم شرط صبر در مقابل همه پیشامدها را برای او گذاشت و مورد قبول موسی(ع) قرار گرفت اما این پیامبر الهی در مقابل کارهای خضر(ع) مانند سوراخ کردن کشتی اعتراض کرد و بعداً دریافت که هدف چه بوده است.
او با تاکید بر تلاش انسان در زندگی برای رسیدن به اهداف نیک بیان داشت: با این حال اگر آدمی به هدفی که مورد نظرش است نرسید نباید با خداوند قهر کند زیرا مصلحت انسان پیش از آنکه توسط خودش درک شود از سوی خداوند رحیم و رحمان تعیین میشود.
آیتالله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود به شأن نزول آیه 36 سوره مبارکه «احزاب» اشاره کرد و گفت: داستانی مهم در قالب این آیه و آیات پس از آن یعنی قصه «زید» و «زینب» ذکر شده است؛ جریان این بود که وقتی حضرت محمد(ص) با حضرت خدیجه ازدواج کردند، آن بانوی بزرگوار غلامی به نام زید بن حارث داشت که او را به پیامبر(ص) بخشید و حضرت هم او را آزاد کرد و به فرزندخواندگی پذیرفت.
این مرجع تقلید با اشاره به اسلام آوردن زید پس از بعثت پیامبر(ص) و رسیدن او به فرماندهی لشکر اسلام بیان داشت: هنگامی که زید جوان بود حضرت محمد(ص) دختر عمه خود به نام زینب را برای او خواستگاری کرد اما زینب ناراحت شد و آیهای نازل شد که مومنان به ایمان نمیرسند مگر اینکه در مقابل خدا و رسول او تسلیم باشند و زینب پس از شنیدن این آیه سخن پیامبر(ص) را پذیرفت.
او کفویت و هم طراز بودن زوجین را مورد توجه قرار داد و افزود: روایات اسلامی میگویند همین که دختر و پسر، مومن، عفیف و درستکار باشند هم کفو خواهند بود و هم طرازی به تحصیلات و ثروت نیست؛ مشکلی که امروز در امر ازدواج وجود دارد همین هم طرازیهای ساختگی است.
هم طرازی در ازدواج بر اساس ایمان به خدا
آیتالله مکارم شیرازی تصریح کرد: در ازدواج باید از افراط و تفریط پرهیز کرد و به دستورات اسلامی بازگشت؛ حضرت محمد(ص) در روایتی میفرمایند «فرد با ایمان با فرد با ایمان دیگری در ازدواج هم طراز است».
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم روایتی از امام صادق(ع) را مورد توجه قرار داد و گفت: امام ششم شیعیان میفرمایند «خون مسلمانان برابر با هم است و اگر هر مسلمانی دیگری را به قتل برساند قصاص میشود و ازدواجها هم همینگونه هستند».
او از همه خانوادهها خواست شرایط ازدواج را برای دختران و پسران آسان بگیرند و تاکید کرد: پیامبر اسلام(ص) دختر عمه خود را به ازدواج با برده آزاد شدهای تشویق کردند و این کار را دون شأن او ندانستند.
آیتالله مکارم شیرازی در ادامه به فضیلت شب قدر اشاره کرد و گفت: باید قدر این شب را بدانیم و از فرصتی که در اختیارمان گذاشته شده نهایت استفاده را ببریم.