صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | اعضای تحریریه سایت شفقنا با حضرت آیت الله العظمی صانعی دیدار و گفتگو کردند
بازدید این صفحه: 2613          تاریخ انتشار: 1391/12/6 ساعت: 13:26:59
حضرت آیت الله العظمی صانعی
اعضای تحریریه سایت شفقنا با حضرت آیت الله العظمی صانعی دیدار و گفتگو کردند

نکته ای که بايد در معرفی تشيع به آن توجه داشته باشيد بيان مثبتات امور و پرهيز از بيان موارد اختلاف انگيز است

موضوع: دیدار

 

جای شکر است که امروز در عراق مرجعیت شیعه بدون این که خودشان از این حکومت بخواهد چیزی استفاده کند محور مبارزات و فعالیت های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شده است و این خیلی ارزش دارد

در این دیدار حضرت آیت الله العظمی صانعی با بیان اینکه فعالیت شما در این مجموعه خبری بعنوان یک رسانه شیعی که به منظور دفاع از اسلام ناب یعنی همان اسلامی راستین و حقیقی ای که رسول الله(ص) و امیر المومنین (ع) بنیان گزارش بوده اند بسیار ارزشمند است .

 

آیت الله صانعی بابیان اینکه استراتژی و جهت کلی حرکت شما در این خبرگزاری باید در جهت تقویت وحدت میان شیعه و سنی باشد فرمودند: «باید به مخاطبان خودتان بگویید که موضع و منطق شیعه جدال به احسن برای هدایت جامعه است وشیعه بر خلاف آنچه دشمنان تبلیغ می کنند با جنگ و ترور و خشونت مخالف است .»

 

این فقیه نو اندیش افزودند: «نکته ای که باید در معرفی تشیع به آن توجه داشته باشید بیان مثبتات امور و پرهیز از بیان موارد اختلاف انگیز است و در این رابطه تاکید می کنم که اهتمام جدی به بحث حقوق بشر و اینکه مذهب تشیع چقدر طرفدار حقوق انسان هاست داشته باشید.»

 

آیت الله صانعی در بخش دیگری از بیانات خویش خطاب به حاضران در جلسه افزودند: «معتقدم برای معرفی شیعه باید به فتاوا و نظریات علمای بزرگی همچون مقدس اردبیلی ،شیخ انصاری و خصوصاابن جنید توجه شود هرچند می گویند فتاوای این فقیه نامدار شاذ و نادر است وخیلی ها با آن مخالفت کرده اند و امروز دیگر آن فتاوا را کسی ندارد اما سخن این است که ابن جنید فتاوایش به درد امروز می خورد و می تواند مشکلا ت جامعه امروز را حل نمایید.»

 

این فقیه عالیقدر با اشاره به اختلافات میان ادیان و مذاهب و گسترش این روند خاطرنشان ساختند: «همه دعواهایی که امروز در دنیا مطرح است چه بین شیعه و سنی چه بین اسلام و یهودی و مسیحی همه اش بخاطراین است که هیچ کدام اسلام را و ماهیت واقعی پیام نبی مکرم اسلام (ص)را نشناخته ایم و این دعواها بر اساس بینش های خودمانی است که بوجود می آید.»

 

ایشان افزودند: «مثلا در بحث حقوق انسانها، بحث اختلاف مذاهب مطرح نیست ،در بحث مجازات ها که جای دعوا نیست در همین مورد مثلا آقا سید احمد خوانساری و یا میرزای قمی می گویند که اجرای حدود مختص زمان حضور امام معصوم (ع) است تعزیر هم یعنی تنبیه، خب روانشناسان و جامعه شناسان بنشینند تدوین کنند چه جرمی چقدر زندان دارد، همان را بنویسیم، این دیگر شیعه و سنی ندارد ، حقوق همه انسان ها یک نواخت است همه حق دارند که در پست ها بیایند، همه حق دارند در کارها بیایند، آن چیزی که اسلام با آن مخالفت کرده ظلم به انسانها است که متاسفانه کمتر به آن توجه می شود.»

 

جای شکر است که امروز در عراق مرجعیت شیعه بدون این که خودشان از این حکومت بخواهد چیزی استفاده کند محور مبارزات و فعالیت های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شده است و این خیلی ارزش دارد

ایشان افزودند: «به نظر من انسان ها اگر به یکدیگر ظلم نکنند به سبب اعمال خیری که انجام می دهند اهل بهشتند. بله، اگر آمدند بدی کردند،آمدند ظلم کردند ، ظلمی را که همه کس می گوید بد است یا اگر آمدند آن چه که دینشان و مذهبشان می گوید با آن مخالفت کردند معصیت کرده اندو عذاب می شوند.باید توجه داشت که ملاک بهشت و جهنم شناسنامه نیست اینگونه نیست که خداوند این جمعیت 6 میلیاردی را ببرد جهنم فقط آن کسی که شناسنامه اش شیعه است برود بهشت!»

 

در دعای کمیل هم امیر المومنین علیه السلام می فرمایند " وان تخلد فیه المعاندین" معاندین را می برد جهنم نه آن بیچاره ای که در جنوب افریقا زندگی می کند و نان ندارد که بخورد حالا بگوییم خدا این را می برد جهنم اما کسی که هزار جنایت کرده اماچون شناسنامه اش شیعه است می برد بهشت.

 

جهنم مال ظالم است و مال کافر ،تمام این کفری هم که در قران آمده و در آیات آمده به معنای کتمان و پوشاندن حق است یعنی از راه عناد حق را انکار کردن که این افراد تعدادشان کم است. اما کفر بد معنا شده است و متاسفانه به هر غیر مسلمانی کافر می گویند.

 

آیت الله صانعی در ادامه با اشاره به اختلاف فتوای علمای شیعه و علمای مذاهب در امور مختلف توجه به اشتراکات را نیاز امروز و راه حل پایان دادن به اختلافات بر شمردند و فرمودند: «باید مسائل را با لحاظ شرائط زمان و مکان تبیین کرد مثلا در فقه شیعه یا فقه اهل سنت آمده که نمی شود مرد کافر بیاید زن مسلمان را بگیرد بله ما هم می دانیم که نمی شود اما باید توجه کرد که کافر با غیر مسلمان فرق دارد یا مثلاً در بحث ارث که یک مسیحی آمده این جا یک عمر زحمت کشیده ، 4 شاهی پیدا کرده حالا این 4 شاهی که پیدا کرده شما میگوئید به بچه هاش نمی دهیم چرا که مسیحی اند می دهیم به کی؟ اعلان می کنیم تو دنیا فلانی مرده است یک کسی که شناسامه اسلامی داردو نوه نوه نوه خاله عمویش بوده می گوئیم تو بیا این اموالش را ببر، آیا این اسلام می تواند جاذبه داشته باشد؟ درست است اسلام منع کرده است از ارث اما کافر را منع کرده است. می گوید آن کسی که می داند که اسلام حق است و باز دشمنی می کند این چنین کسی از حقوق محروم است حقوقی که در اسلام گرفته شده از کافر گرفته شده و از غیر مسلمان گرفته نشده است.»

 

شاگرد برجسته و اندیشمند حضرت امام خمینی (سلام الله علیه) در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به سالگرد پیروزی انقلاب به بیان خاطره ای از امام پرداختند و فرمودند: «امام یک انسان بسیار والایی بود فوق العاده عاطفه داشت فوق العاده مودب و بزرگوار بود و اجازه نمی داد کسی به ساحت علما و بزرگان و مراجع اهانت نماید یک روز فردی در نجف در محضر ایشان با اطلاع از اینکه امام با ایشان اختلاف دیدگاه دارد یک جمله علیه حضرت آیت الله العظمی خویی (ره) بیان کرد امام دیگر تا آخر عمر با او صحبت نکرد .ایران هم که آمد تحویلش نگرفت نه قبل ونه بعد از نهضت، امام شخصیتی بود که حاضر نبود یک ذرّه به کسی بی احترامی بشود به روحانیت اصیل بی احترامی بشود.منتها شما وضع امروز را مشاهده می کنید که به چه صورت است.»

 

آیت الله العظمی صانعی در پایان ضمن تجلیل از تلاشهای مدبرانه حضرت آیت الله العظمی سیستانی در ترویج فرهنگ شیعی و اسلام ناب، تدبیر ایشان در خصوص امور عراق را ستودند و فرمودند: «جای شکر است که امروز در عراق مرجعیت شیعه بدون این که خودشان از این حکومت بخواهد چیزی استفاده کند محور مبارزات و فعالیت های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شده است و این خیلی ارزش دارد.

 

البته سیدنا الاستاد امام خمینی (سلام الله علیه) هم همین نگرش را داشتند اما وضع ایران به گونه ای بود که ایشان مجبور بود یک سری از رجال مذهبی را در رأس امور بگمارد والا گروهک ها، انقلاب را به نام خودشان مصادره می کردند اما در عراق این زمینه نبوده و نتیجتاً ایشان بدون این که هیچ چشم داشتی به حکومت داشته باشد حکومت را کمک کرده است و این خیلی جای شکر دارد.»

 

تاریخ: 1391/12/6

کد خبر: 13911263049
1391/12/6

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن