بازدید این صفحه: 4185 تاریخ انتشار: 1392/5/6 ساعت: 07:34:46
حضرت آیت الله سبحانی:
اگر انسان ها معاد را به معنای واقعی قبول داشتند، شاهد جنگ و خونریزی در کشورهای مسلمان نبودیم
یکی از مراجع تقلید گفت: اگر معادی وجود نداشته باشد زندگی انسان بی هدف خواهد شد؛ توحید و معاد پایههای دین محسوب میشوند و قوام اسلام هم به سه شهادت یعنی «لا اله الا الله»، «محمد رسولالله» و «معاد» است.
موضوع: تفسیر
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرجع ما به نقل از شفقنا، حضرت آیتالله العظمی جعفر سبحانی ظهر امروز در ادامه سلسله دروس تفسیر قرآن خود در مدرسه حجتیه قم با اشاره به آیه «مَا یَنظُرُونَ إِلَّا صَیْحَةً وَاحِدَةً تَأْخُذُهُمْ وَهُمْ یَخِصِّمُونَ» در سوریه مبارکه «یس» اظهار کرد: اگر معادی در کار نباشد زندگی انسانها با زندگی حیوانات تفاوتی نخواهد داشت لذا تمام مسلکهایی که بویی از دین در آنها نباشد نمیتوانند ادعای سعادت بشر را داشته باشند.
این مرجع تقلید با بیان اینکه مجرمان و گناهکاران از معاد هراس دارند خاطرنشان کرد: مومنان هیچگاه از اینکه پای حساب بیایند ترسی ندارند؛ مشرکان زمان پیامبر(ص) به دلیل ترس از روز قیامت آن را قبول نداشتند و معاد را به سخره میگرفتند و میگفتند وعدهای که در مورد معاد میدهید چه زمانی است؟
او ادامه داد: تعیین وقت معاد امری غیر ممکن برای بشر است و اگر هم این کار را انجام دهیم راه اثباتی برای آن وجود ندارد اما از نظر ویژگیها میتوان توصیفاتی در مورد آن داشت.
آیتالله سبحانی با بیان اینکه نفخ صور به معنای دمیدن در شیپور به عنوان یکی از نشانههای روز قیامت عنوان شده است گفت: البته در آنجا شیپوری وجود ندارد اما خداوند برای اینکه انسانها متوجه این امور شوند به زبان بندگان خویش سخن میگوید.
استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به برخاستن صیحه آسمانی در روز قیامت گفت: دو نفخ صور در آن روز خواهیم داشت که اولی همه را میمیراند و دومی همه را زنده میسازد؛ در آن روز همه مردم چه در حال داد و ستد، چه در حال جنگ و خونریزی و در مجموع در همه احوال صدای صیحه را میشنوند و تاثیر میپذیرند.
او ادامه داد: کسانی که در آن روز میمیرند حتی فرصت وصیت هم نخواهند داشت زیرا همگان از این دنیا خواهند رفت؛ باور به معاد با چنین توصیفی انسان را از گناه و نافرمانی خداوند باز میدارد.
آیتالله سبحانی تاکید کرد: چنانچه انسانها معاد را به همین صورت قبول داشتند هیچگاه شاهد بروز جنگ و خونریزی در سوریه، مصر و دیگر کشورها نبودیم.
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در مورد دمیده شدن صور دوم در روز قیامت افزود: در آن هنگام گویی که انسانهایی که مدتها پیش درگذشتهاند، هزاران سال در خواب بودهاند و اکنون برخاستهاند و از خود میپرسند چه شده و چه کسی ما را بیدار کرده است و آنگاه متوجه میشوند که آن اتفاقات همان وعده قیامت و معادی است که انبیای الهی متذکر میشدند.
او آیه شریفه «قَالُوا یَا وَیْلَنَا مَن بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَا هَذَا مَا وَعَدَ الرَّحْمَنُ وَصَدَقَ الْمُرْسَلُونَ» را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: در این آیه از واژه «رحمان» استفاده شده زیرا صفت «رحیم» بودن پروردگار برای دنیای مادی بوده و معاد روزی است که انسان باید تنها نتیجه کار و عملش در دنیا را ببیند.
آیتالله سبحانی با بیان اینکه خداوند به هیچ بندهای ظلم نمیکند زیرا قبح آن را میداند و نیازی هم به آن ندارد خاطرنشان کرد: در روز معاد انسانی مورد ستم قرار نگرفته و هر کس در مقابل عمل خود پاداش یا عذاب خواهد دید.
این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به شیوه قرآن در زمینه بیان معاد گفت: خداوند هرجا از دوزخ و عذاب سخن به میان آورده، بهشت و عفو خود را هم یادآور شده است.
کد خبر: 13925630486
1392/5/6
|