صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما | اصلاح‌طلبي عين عدالت‌طلبي است / سید هادي خامنه‌اي
بازدید این صفحه: 4932          تاریخ انتشار: 1394/8/4 ساعت: 07:22:43
اصلاح‌طلبي عين عدالت‌طلبي است / سید هادي خامنه‌اي

حجت الاسلام والمسلمين سيد هادي خامنه‌اي، در مراسم عزاداري سيد و سالار شهيدان که در دفتر حضرت آيت الله العظمي صانعي – مشهد مقدس برگزار شد، در مورد مفهوم عدالت عنوان کرد...

موضوع: اندیشه
نویسنده: حجة الاسلام والمسلمین سيد هادي خامنه‌اي

 

 

 

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله صانعی؛

 

 

حجت الاسلام والمسلمين سيد هادي خامنه‌اي، در مراسم عزاداري سيد و سالار شهيدان که در دفتر حضرت آيت الله العظمي صانعي – مشهد مقدس برگزار شد، در مورد مفهوم عدالت عنوان کرد: عدالت در معناي کلي يعني همه چيز را سر جاي خود قرار دادن و همه کس را به حقوق حقه خود رساندن، اما مانند تمامي واژه‌ها، در ادوار تاريخي اين واژه نيز به درستي شناخته نشد و مورد سوء استفاده قرار‌ گرفت.

او درباره موارد تحريف مفهوم عدالت در طول تاريخ گفت: در بلوک غرب، براي جلوگيري از نفوذ کمونيسم، احساس کردند بايد به شعار ديگري متوسل شوند که با شعار عدالت متفاوت اما متقابل باشد و شعار آزادي را برگزيدند. اما آزادي امروز در غرب، تنها به معناي افسارگسيختگي آن هم به معناي سلبي و نادرست آن است. به قول دکتر شريعتي، آن چه که در غرب به عنوان حق راي در انتخابات وجود دارد، حق راي نيست؛ يعني انسان‌ها خريداري مي‌شوند. امروز در غرب سرمايه‌داران برنده انتخابات هستند و مردم عادي هيچ نقشي در تعيين سرنوشت خود ندارند. پس مساله ازادي در آن‌جا به اين معنا ترجمه شده است.

اين عضو مجمع روحانيون مبارز ادامه داد: ما مسلماناني که معتقد به قرآن هستيم بر اين باوريم که آزادي نه تنها با عدالت در تضاد و تقابل نيست بلکه جزئي از آن و لازمه آن است. در نگاه ما به عدالت، آزادي حتما بايد در جامعه به‌وجود بيايد چرا که يکي از حقوق حقه انسان‌هاست.

وي با اشاره به آياتي از قرآن کريم گفت: آن‌هايي که معتقدند در اسلام راي‌ها، انتخاب‌ها و مشارکت‌ها زينتي است، اسلام را نفهميده‌اند و درک درستي از قرآن پيدا نکرده‌اند. اما آن کسي که درک درستي از قرآن پيدا کرده، مثل امام امت (ره) مي‌گويد که همه بايد در انتخابات شرکت کنند و مجلسي که نماينده واقعي مردم باشد در راس امور است. در راس امور يعني به صفت نمايندگي راي مردم، کساني که آن‌جا مي‌روند در راس امور قرار مي‌گيرند و در همه قسمت‌هاي سرنوشت يک جامعه مشارکت مردم نقش دارد و قرآن در اين زمينه بسيار گوياست.

خامنه‌اي با تاکيد بر اهميت مشارکت مردمي از ديدگاه اسلام گفت: علي ابن ابي طالب (ع) براي رأي مردم آن‌چنان احترام و اهميت قائل است که براي خلافت بعد از دوران سياه اموي و عثماني اقدام کرد و گفت «به‌خاطر راي و خواسته مردم و اين که خداوند از علما و آگاهان خواسته است که در مقابل ظلم ظالم و ناله مظلوم سکوت نکنند، پا به ميدان گذاشتم». در بيان دموکراسي و لزوم حضور و مشارکت مردم آيا از اين سند، بالاتر و از اين کلمات، زيباتر وجود دارد؟.

او در اين خصوص ادامه داد: در عين حال عده‌اي بي‌انصاف در خارج و عده‌اي در داخل به‌صراحت گفته‌اند که اسلام با دموکراسي جمع نمي‌شود. بايد تاسف خورد، مخصوصا براي آن عده‌اي که در داخل اين سخن را مي‌گويند. طبيعي است دليل آن‌ها اين است که مي‌خواهند زير بار الزامات حضور مردم نروند. آن‌هايي که عادت کرده‌اند به اقتدار، يکه‌تازي، تنها خوردن، تنها رفتن و تنها تصميم گرفتن، طبيعتا از حضور مردم خرسند نيستند.

دبيرکل مجمع نيروهاي خط امام (ره) با اشاره به خطبه 321 نهج البلاغه عنوان کرد: اين که از عقل و انديشه خودتان استفاده نمي‌کنيد، و اختيار انديشيدن و تصميم‌گيري را به ديگران واگذار مي‌کنيد، بزرگ‌ترين گناه است و جزاي اين گناه آن است که در بدبختي و ذلت به سر ببريد و ملت‌ها اين‌گونه در ذلت به سر مي‌برند.

خامنه‌اي درباره رابطه ايمان و عقل از زبان امير المؤمنين (ع) گفت: چهار پايه صبر، يقين، عدل و جهاد براي ايمان است و اين‌ها با هم ارتباط دارند که عدل خود چهار شعبه دارد؛ فهم عميق، رفتن به عمق دانش، حکمي برجسته و علم و حکمتي ريشه‌دار.

وي با اشاره به روايتي از نهج البلاغه عنوان کرد: علي ابن ابي طالب (ع) در مورد امر به معروف و نهي از منکر به جاي کلمه معروف، از امر به قسط و عدل نام مي‌برد و اين يعني مهم‌ترين و شايد منحصر به فردترين مصداق معروف، اجراي عدالت است.

دبيرکل مجمع نيروهاي خط امام (ره) با بيان شرايط اجراي عدالت در جامعه گفت: اجراي عدالت بايد شرايط و زمينه‌هايي داشته باشد، از جمله نصيحت‌پذيري و اهتمام به مشارکت‌هاي مردمي، پرهيز از فردگرايي و شخصيت محوري، انصاف و خويشتن‌داري هنگام خشم و شهوت که متاسفانه در جامعه ما برخي از اين شرايط وجود ندارد.

او در پايان موانع اجراي عدالت را نام برد و عنوان کرد: خودکامگي، امتيازجويي، تبعيض، پيش‌داوري، تکيه بر گمان‌ها، سودپرستي، هوا و هوس و بسياري چيزهاي ديگر از موانعي است که ممکن است بر سر راه عدالت‌خواهي پديدار شود.
حجت الاسلام والمسلمين سيد هادي خامنه‌اي، در مراسم عزاداري سيد و سالار شهيدان که در دفتر حضرت آيت الله العظمي صانعي – مشهد مقدس برگزار شد، در مورد مفهوم عدالت عنوان کرد: عدالت در معناي کلي يعني همه چيز را سر جاي خود قرار دادن و همه کس را به حقوق حقه خود رساندن، اما مانند تمامي واژه‌ها، در ادوار تاريخي اين واژه نيز به درستي شناخته نشد و مورد سوء استفاده قرار‌ گرفت.

او درباره موارد تحريف مفهوم عدالت در طول تاريخ گفت: در بلوک غرب، براي جلوگيري از نفوذ کمونيسم، احساس کردند بايد به شعار ديگري متوسل شوند که با شعار عدالت متفاوت اما متقابل باشد و شعار آزادي را برگزيدند. اما آزادي امروز در غرب، تنها به معناي افسارگسيختگي آن هم به معناي سلبي و نادرست آن است. به قول دکتر شريعتي، آن چه که در غرب به عنوان حق راي در انتخابات وجود دارد، حق راي نيست؛ يعني انسان‌ها خريداري مي‌شوند. امروز در غرب سرمايه‌داران برنده انتخابات هستند و مردم عادي هيچ نقشي در تعيين سرنوشت خود ندارند. پس مساله ازادي در آن‌جا به اين معنا ترجمه شده است.

اين عضو مجمع روحانيون مبارز ادامه داد: ما مسلماناني که معتقد به قرآن هستيم بر اين باوريم که آزادي نه تنها با عدالت در تضاد و تقابل نيست بلکه جزئي از آن و لازمه آن است. در نگاه ما به عدالت، آزادي حتما بايد در جامعه به‌وجود بيايد چرا که يکي از حقوق حقه انسان‌هاست.

وي با اشاره به آياتي از قرآن کريم گفت: آن‌هايي که معتقدند در اسلام راي‌ها، انتخاب‌ها و مشارکت‌ها زينتي است، اسلام را نفهميده‌اند و درک درستي از قرآن پيدا نکرده‌اند. اما آن کسي که درک درستي از قرآن پيدا کرده، مثل امام امت (ره) مي‌گويد که همه بايد در انتخابات شرکت کنند و مجلسي که نماينده واقعي مردم باشد در راس امور است. در راس امور يعني به صفت نمايندگي راي مردم، کساني که آن‌جا مي‌روند در راس امور قرار مي‌گيرند و در همه قسمت‌هاي سرنوشت يک جامعه مشارکت مردم نقش دارد و قرآن در اين زمينه بسيار گوياست.

خامنه‌اي با تاکيد بر اهميت مشارکت مردمي از ديدگاه اسلام گفت: علي ابن ابي طالب (ع) براي رأي مردم آن‌چنان احترام و اهميت قائل است که براي خلافت بعد از دوران سياه اموي و عثماني اقدام کرد و گفت «به‌خاطر راي و خواسته مردم و اين که خداوند از علما و آگاهان خواسته است که در مقابل ظلم ظالم و ناله مظلوم سکوت نکنند، پا به ميدان گذاشتم». در بيان دموکراسي و لزوم حضور و مشارکت مردم آيا از اين سند، بالاتر و از اين کلمات، زيباتر وجود دارد؟.

او در اين خصوص ادامه داد: در عين حال عده‌اي بي‌انصاف در خارج و عده‌اي در داخل به‌صراحت گفته‌اند که اسلام با دموکراسي جمع نمي‌شود. بايد تاسف خورد، مخصوصا براي آن عده‌اي که در داخل اين سخن را مي‌گويند. طبيعي است دليل آن‌ها اين است که مي‌خواهند زير بار الزامات حضور مردم نروند. آن‌هايي که عادت کرده‌اند به اقتدار، يکه‌تازي، تنها خوردن، تنها رفتن و تنها تصميم گرفتن، طبيعتا از حضور مردم خرسند نيستند.

دبيرکل مجمع نيروهاي خط امام (ره) با اشاره به خطبه 321 نهج البلاغه عنوان کرد: اين که از عقل و انديشه خودتان استفاده نمي‌کنيد، و اختيار انديشيدن و تصميم‌گيري را به ديگران واگذار مي‌کنيد، بزرگ‌ترين گناه است و جزاي اين گناه آن است که در بدبختي و ذلت به سر ببريد و ملت‌ها اين‌گونه در ذلت به سر مي‌برند.

خامنه‌اي درباره رابطه ايمان و عقل از زبان امير المؤمنين (ع) گفت: چهار پايه صبر، يقين، عدل و جهاد براي ايمان است و اين‌ها با هم ارتباط دارند که عدل خود چهار شعبه دارد؛ فهم عميق، رفتن به عمق دانش، حکمي برجسته و علم و حکمتي ريشه‌دار.

وي با اشاره به روايتي از نهج البلاغه عنوان کرد: علي ابن ابي طالب (ع) در مورد امر به معروف و نهي از منکر به جاي کلمه معروف، از امر به قسط و عدل نام مي‌برد و اين يعني مهم‌ترين و شايد منحصر به فردترين مصداق معروف، اجراي عدالت است.

دبيرکل مجمع نيروهاي خط امام (ره) با بيان شرايط اجراي عدالت در جامعه گفت: اجراي عدالت بايد شرايط و زمينه‌هايي داشته باشد، از جمله نصيحت‌پذيري و اهتمام به مشارکت‌هاي مردمي، پرهيز از فردگرايي و شخصيت محوري، انصاف و خويشتن‌داري هنگام خشم و شهوت که متاسفانه در جامعه ما برخي از اين شرايط وجود ندارد.

او در پايان موانع اجراي عدالت را نام برد و عنوان کرد: خودکامگي، امتيازجويي، تبعيض، پيش‌داوري، تکيه بر گمان‌ها، سودپرستي، هوا و هوس و بسياري چيزهاي ديگر از موانعي است که ممکن است بر سر راه عدالت‌خواهي پديدار شود.

کد خبر: 1394844481
1394/8/4

پر بازدید
1392/7/4: حقوق استاد و شاگرد در رساله حقوق امام سجاد(ع)
1392/3/23: اخلاق فردی، شخصیت اجتماعی و مقام عصمت حضرت عباس(س) از زبان آیت‌الله سیدرضی شیرازی
1392/11/13: گفتمان اعتدال و نواندیشی دینی / سید صادق حقیقت
1392/6/5: فرياد مظلوم، فریادی مشروع
1392/9/20: دولت و ابزارهای الزام به شریعت / محمد سروش محلاتی / شش بخش
آخرین مطالب
1401/5/10: عاشورا و برهان فطرت/ آیت الله عرب
1401/5/10: تفسیر علمی و تجلی عینی قرآن در عاشورا/ آیت الله عرب
1400/11/26: روزنامه جمهوری اسلامی/قسمت اول/صفحه حوزه: علی‌اکبر بیگی نوآوری فقهی حضرت آیت ‏الله صانعی در فتوای رفع حرمت نظر در فرزند خواندگی
1400/10/11: نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی / علی اکبر بیگی
1400/9/15: آیت الله یوسف صانعی (ره): رشیده نباشند، ازدواجشان حرام است
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن