بازدید این صفحه: 4794 تاریخ انتشار: 1394/7/28 ساعت: 05:30:07
ریا در چه صورتی عمل انسان را باطل می کند؟ / آیت الله مکارم شیرازی
حضرت حضرت آیتالله مکارم شیرازی به پرسشی درباره ریا و بطلان عمل انسان پاسخ گفته است.
موضوع: اندیشه نویسنده: حضرت آیت الله مکارم شیرازی
به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه)؛
حضرت حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی به پرسشی درباره ریا و بطلان عمل انسان پاسخ گفته است.
به گزارش شفقنا متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:
پرسش : ریا در چه صورتی عمل انسان را باطل می کند؟
پاسخ اجمالی: بعضى از بزرگان، در باره صورتهای مختلف ریا که عمل انسان را باطل می کند، چنین فرموده اند: ۱- انگیزه او فقط ارائه به مردم باشد که قطعاً عمل او باطل است. ۲- هدفش هم خدا باشد و هم ریا. ۳- تنها در بعضى از اجزاءِ واجبِ عملِ خود، قصد ریا کند. ۴- در بعضى از اجزاء مستحبّ ریا کند. ۵- درباره مکان عمل ریا می کند.۶- درمورد زمان عمل ریا مى کند. ۷- در مورد بعضى از ویژگیها ی عمل قصد ریا می کند. ۸ – اصل عمل به نیّت خداست امّا مقدّمات آن جنبه ریائى دارد. همه این موارد موجب بطلان عمل مى شود.
پاسخ تفصیلی: بعضى از بزرگان، درباره صورتهای مختلف ریا که عمل انسان را باطل می کند، چنین فرموده اند:
۱- انگیزه او برای انجام عمل، فقط ارائه به مردم باشد که قطعاً عمل او باطل است.
۲- هدفش هم خدا باشد و هم ریا که این نیز موجب بطلان عمل مى شود.
۳- تنها در بعضى از اجزاءِ واجبِ عملِ خود، قصد ریا کند. مثل این که رکوع یا سجود نماز واجب را به قصد ریا انجام دهد؛ این نیز موجب بطلان عمل است، هرچند محلّ تدارک آن جزء باقى باشد. به همین جهت ریا را تشبیه به باطل شدن وضو هنگام نماز کرده اند، هرچند احتیاط آن است که جزء ریائى را دوباره به جا آورد و بعد از پایان، نماز را اعاده نماید.
۴- در بعضى از اجزاء مستحبّ مانند قنوت قصد ریا کند که این را نیز موجب بطلان عمل دانسته اند.
۵- اصل عمل براى خداست ولى آن را در مکانى (مانند مسجد) به جا مى آورد که انگیزه الهى ندارد، آن هم موجب بطلان عمل است.
۶- در مورد زمان عمل ریا مى کند؛ مثلاً اصل نماز به قصد خداست امّا انجام آن در اوّل وقت به نیّت ریا مى باشد که آن هم مانند ریاى در مکان موجب فساد عمل است.
۷- در مورد بعضى از ویژگیها و اوصاف عمل قصد ریا دارد؛ مثل این که انجام نماز با جماعت یا با حالت خضوع و خشوع به قصد ریا باشد. هرچند نسبت به اصل نماز به راستى قصد خدا دارد، آن هم موجب بطلان عمل است؛ زیرا این ویژگیها از اصل عمل جدا نیست و به تعبیر دیگر این اوصاف با موصوف خود متّحد مى باشد.
۸- اصل عمل به نیّت خداست امّا مقدّمات آن جنبه ریائى دارد؛ مثل این که نماز را در مسجد به قصد خدا به جا مى آورد ولى حرکت به سوى مسجد به قصد ریا است. بسیارى از فقهاء این نوع ریا را موجب بطلان عمل نمى دانند زیرا مقدّمات ریائى خارج از عمل بوده است و قاعده فقهى نیز همین را اقتضا مى کند.
۹- بعضى از اوصاف بیرونى را به نیّت ریا انجام مى دهد، مثل این که اصل نماز را به قصد خدا انجام مى دهد ولى انداختن تحت الحنک را به قصد ریا می کند، این نوع ریا هر چند کار زشت و مذمومى است ولى موجب بطلان اصل عمل نمى شود.(۱)
۱۰- این که انجام عمل فقط براى خداست ولى اگر مردم او را ببینند خوشحال مى شود بى آن که هیچ تأثیرى در کیفیّت انجام عمل داشته باشد؛ این قسم نیز موجب بطلان عمل نیست بلکه در حقیقت ریا محسوب نمى شود، زیرا ریا آن است که انگیزه اى براى عمل شود.(۲)
پی نوشت:
(۱). توجّه داشته باشید استحباب تحت الحنک در نماز ثابت نیست، آنچه در روایات معتبر آمده است مربوط به تمام حالات است و آن نیز در شرایط فعلى شبهه لباس شهرت دارد.
(۲). گرد آوری از کتاب: اخلاق در قرآن، آیت الله العظمى ناصر مکارم شیرازى، مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، چاپ اول، ۱۳۷۷ ه.ش، ج ۱، ص ۲۹۷.
کد خبر: 13947284473
1394/7/28
|