صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما | مصباح الهدی نمی تواند با غضب با افراد برخورد کند / محسن رهامی
بازدید این صفحه: 5066          تاریخ انتشار: 1393/8/14 ساعت: 01:32:41
مصباح الهدی نمی تواند با غضب با افراد برخورد کند / محسن رهامی

مصباح الهدی نمی تواند با غضب با افراد برخورد کند/برخی به جای تعامل و دانا کردن مردم از طریق نهادهای مدنی می خواهند مردم را با خودشان دچار چالش کنند/عناصر فرا دینی نهضت امام حسین را مخفی نکنیم

موضوع: اندیشه
نویسنده: حجة الاسلام والمسلسمن دکتر محسن رهامی

نهضت امام حسین یک میراث جهانی بشری است/عناصر فرا دینی که به تمام بشریت مربوط است را مخفی نکنیم/ اگر نهضت امام حسین را آزادگی و برادری و با هم زندگی کردن و انسانوار زندگی کردن بدانیم، محدود به ایران و شیعه و مسلمان و کربلا نمی شود/
علما و مراجع تقلیدمان را نگاه کنید، می بینید که راجع به تیمم و غسل و ...با فرض هایشان، ماه ها تدریس دارند. منظورم این نیست که این تدریس ها نباید باشد. رساله عملی و اکثر اقداماتی که علما و بزرگان کردند، احکام فرعی است. اگر تمام احکام فرعی را جمع کنیم، فروع می شود. این فروع را کدام فرد باید عمل کند، کسی که حیات طیبه دارد. حیات طیبه را امام حسین می تواند به بدن تزریق کند.

 

 

 

 

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه) به نقل از جماران؛

 

 

رهامی با اشاره به اینکه «دین اسلام و تعالیم و آموزه های دینی بسته به آن که از کدام مسیر و سینه ها عبور کرده باشد، رنگ و بو و مزه آنجا را می گیرد»، گفت: ممکن است آن آب زلال که باید حیات ایجاد کند، به جایی برسد که افراد را مریض کند. دین مبین اسلام و نهضت عاشورا دچار این آسیب شده است و امروز آلودگی های مسیر نهضت و دین اسلام به اندازه ای شده است که شما می توانید خشونت ها و جنایت هایی را به عنوان دین و مذهب، مشاهده کنید.

وقتی زلال وحی  از عربستان وارد ایران و یمن و مصر و... می شود!

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن رهامی در مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی که دوشنبه 12 آبان شب عاشورا در حسینیه فاطمه الزهرا (س) تهران برگزار شد، در سخنانی با موضوع آسیب شناسی اجتماعی و سیاسی نهضت عاشورا، با اشاره به آیه 17 سوره رعد، « أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَسالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِها فَاحْتَمَلَ السَّیْلُ زَبَداً رابِیاً وَ مِمَّا یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِی النَّارِ ابْتِغاءَ حِلْیَةٍ أَوْ مَتاعٍ زَبَدٌ مِثْلُهُ کَذلِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما یَنْفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الْأَرْضِ کَذلِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ »، گفت: مطابق این آیه خداوند آب را از آسمان نازل می کند که اشاره به این دارد که نزول رحمت از سوی پروردگار است. نزول آب در اینجا نماد حیات و زندگی است. آب نماد حیات بشری است. آب که نازل می شود در رودخانه ها و مسیرها حرکت می کند و هر مسیر و جویی به اندازه ظرفیت خود آب را در خود جای می دهد.
وی افزود: این آب زلال هنگامی که می رود بر حسب اینکه از کدام رودخانه و کدام زمین رد شده باشد، رنگ و مزه و بوی مسیر را می گیرد. برای نمونه اگر از زمین شور گذشته باشد، آب شور می شود. نهضت ها در بخش انسانی اعم از نهضت انبیا یا نهضت های مقدس انسان های مصلح هنگامی که در مدینه و کربلا و مکان های دیگر قوام می گیرند مانند این آب زلال هستند. برای نمونه هنگامی که از طرف خداوند وحی به قلب مبارک پیامبر نازل می شود، از عربستان وارد ایران و یمن و مصر و... می شود.

ملتی که به دلیل روش نماز خواندن با یکدیگر دشمنی می کنند!

وی اظهار کرد: امروز دنیای اسلام، خصوصا منطقه خاورمیانه دچار بیماری شدید دینی و فکری شده است. امروز زمانی است که مسلمین و متفکرین باید مجددا بازگردند و وقت بگذارند و بازشناسی و آفت شناسی کنند. دین اسلام، دینی است که باید حیات طیبه ایجاد کند اما عراق را می بینیم که مسلمان، مسلمان را به نام دین اسلام سر می برد. دینی که باید محبت و برادری ایجاد کند به آن دلیل که از جانب رحمان و رحیم آمده است، در مسیر، به آنچه در قلب های ما است، آلوده شده است. پیامبری که پیامبر رحمت و محبت بود، پیروانش به دلیل مسائل فرعی و جزئی با یکدیگر دشمنی می کنند. برای نمونه در روش نماز خواندن با یکدیگر دشمنی می کنند و هر کدام روش خود را صحیح می دانند.

رهامی با اشاره به یکی از مسائل فرعی که موجب اختلاف میان پیروان پیامبر شده است، گفت: پیامبر فرمودند: «که هنگام نماز سرتان را روی زمین بگذارید». عده ای از علما تفسیر کردند که زمین، زمین است. برای نمونه فرش نیز زمین است. عده ای دیگر زمین را خاک و سنگ می دانند. خدا مشخص می کند که کدام گروه به بهشت می روند. آیا من که برداشتم این است که زمین، خاک و سنگ است، حق دارم که گروه دیگر را که برداشتشان متفاوت است را به آن دلیل که مانند من عمل نمی کند را به قتل برسانم؟

وی با اشاره به آیه 133 سوره آل عمران، « وَسَارِعُواْ إِلَى مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّکُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ»، اظهار کرد: بهشت خدا کوچک نیست و کوچه یک طرفه و باریک نیست. بهشت خدا آنقدر بزرگ است که خیلی ها در آن جا می شوند. دین اسلام به دلیل برداشت های غلطی که شده، امروز به این شکل در آمده است که خشونت و برادر کشی مثل بیماری طاعون کشورهای اسلامی را فراگرفته است. این مسائل باعث می شود که مسلمین و علما و آنهایی که غم و غصه انسانیت و بشریت را دارند، جمع شوند و این مسائل را حل کنند.

نهضت امام حسین یک میراث جهانی بشری است
عناصر فرادینی  آن را مخفی نکنیم

استاد تمام دانشگاه تهران یکی از مهم ترین سرمایه هایی که می تواند حیات ایجاد کند، را نهضت امام حسین (ع) دانست و افزود: نهضت امام حسین(ع)، یک نهضت جهانی و بشری است. به نظر من آفتی که نهضت امام حسین را تهدید می کند، این است که امام حسین را به ایران و شیعه و مسلمانان محدود کنیم. حرف ها و پیام های امام حسین، پیام های جهانی است و متعلق به تمام بشریت است. نهضت امام حسین یک میراث جهانی بشری است؛ مانند بسیاری از مصلحین. برای نمونه فردی مانند گاندی، شخصیتی جهانی است. او حرکتی کرد که بزرگترین دموکراسی جهان است. این حرکت میراث بشری است. لذا هر جا از گاندی صحبت کنید، حرفتان خریدار دارد.

وی افزود: نهضت امام حسین نیز یک نهضت جهانی است. مخاطب دعوت به عدالت، برابری و ظلم ستیزی تنها ایرانیان و اعراب نیستند بلکه همه ی جهان را دربر می گیرد. آفت بزرگی که نهضت امام را تهدید می کند، این است که نهضت امام حسین(ع)، منطقه ای شده است. اگر قسمت ها و عناصری که بومی است و متعلق به زمان و مکان خاصی است را خارج کنید، آن زلال صاف نهضت، یک میراث جهانی بشری است که می تواند مورد استفاده تمام افراد قرار گیرد. لذا یکی از آفتی که نهضت امام حسین را تهدید می کند این است که عناصر بومی و مذهبی این نهضت را تقویت کردیم و عناصر فرا مذهبی که به تمام مسلمین مربوط است و عناصر فرا دینی که به تمام بشریت مربوط است را مخفی کنیم. دلیلش نیز این است که اکثر مسائلی که راجع به امام حسین گفته شده متعلق به نخبگان ما نبوده است.

اگر نهضت امام حسین را آزادگی و برادری و با هم زندگی کردن و انسانوار زندگی کردن بدانیم
محدود به ایران و شیعه و مسلمان و کربلا نمی شود

رهامی گفت: نخبگان ما با کمال تاسف آن اندازه که بر فروع احکام کار می کنند، روی سرمایه های عظیم بشری مانند نهضت امام حسین(ع)، فعالیت نمی کنند. اگر تمامی علما و مراجع تقلیدمان را نگاه کنید، می بینید که راجع به تیمم و غسل و ...با فرض هایشان، ماه ها تدریس دارند. منظورم این نیست که این تدریس ها نباید باشد. رساله عملی و اکثر اقداماتی که علما و بزرگان کردند، احکام فرعی است. اگر تمام احکام فرعی را جمع کنیم، فروع می شود. این فروع را کدام فرد باید عمل کند، کسی که حیات طیبه دارد. حیات طیبه را امام حسین می تواند به بدن تزریق کند. ما باید افراد حسینی تربیت کنیم و به منطقه و شهر محدودش نکنیم و به دلیل مسائل جزئی مانند مهر و وضو و .. به دشمنی نپردازیم. اگر نهضت امام حسین را آزادگی و برادری و با هم زندگی کردن و انسانوار زندگی کردن بدانیم، محدود به ایران و شیعه و مسلمان و کربلا نمی شود.

تحلیل سیاه و سفید جامعه به لحاظ دین داری تحلیل غلطی است
که عواقب بسیار شدیدی می تواند از حیث برداشت های غلط از اساس دین داری
از روی نهضت امام حسین داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اشتباهی که در تحلیل نهضت عاشورا صورت می گیرد تاکید کرد و گفت: عده ای جامعه و وفاداری به عزت جامعه را سیاه و سفید معنی می کنند. برخی گفتند مردم بر اثر تبلیغات معاویه، طرفدار معاویه و یزید شده بودند. جامعه را به خوب و بد و مثبت و منفی و سیاه و سفید خط کشی می کنند. تحلیل سیاه و سفید جامعه به لحاظ دین داری یک تحلیل غلطی است که عواقب بسیار شدیدی می تواند از حیث برداشت های غلط و اساس دین داری از روی نهضت امام حسین داشته باشد. این اشتباهی است که کتبا و نویسندگان می کنند. نظرشان این است که همه ی افراد به دو دسته تقسیم می شوند که یا حسینی اند یا طرفدار یزید هستند و این گونه تحلیل می کنند که آن زمان همه طرفدار یزید بودند و تنها 72 تن طرفدار امام حسین(ع) بوده اند. این تحلیل غلط است.

رهامی افزود: دین داری و طرفداری نهضت و وفاداری امری نسبی است. اتفاقا جاهایی که امام حسین(ع) نامه نوشتند و افرادی نیز که برای امام نامه نوشتند و آنهایی  که مخاطبان امام بودند، اکثرشان شیعیان امیر المومنین بودند. افرادی که با امام حسین(ع) می جنگیدند، از جمله عمر بن سعد و شمر بن الجوشن افرادی بودند که در سال های گذشته در رکاب امیرالمومنین با معاویه می جنگیدند. این متفاوت است که ما بگوییم که تبلیغات به شکلی شده بود که فکر می کردند امام حسین باطل است. نباید جامعه را از نظر دین داری، به شکل سیاه و سفید معنا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه «میزان ایستادگی مردم پای دینشان، تنها به دین داری آنها برنمی گردد»، گفت: برای دین داری چندین فاکتور دیگر لازم است. مردم به میزان اطلاعات و آگاهی ها و تبلیغات محیطی و تربیت اجتماعی خود باورهایی پیدا می کنند که آن باورها نسبی است. از پیامبر اکرم نقل شده است که «آن چیزهایی که سلمان می دانست، اگر ابوذر می دانست، کافر می شد». سلمان یک مرتبه ای از ایمان پیدا کرده بود، ابوذر نیز مرتبه ای از ایمان پیدا کرده بود. انبیا نیز مراتب مختلفی از ایمان داشتند و ایمان و باور قلبی درجه یکسان نداشته است. به همین نسبت مقامات انسان ها نزد پروردگار، که ما از آن به بهشت تفسیر می کنیم، امر نسبی است. دو فردی که نماز می خوانند، به اندازه مساوی ثواب نمی برند. ثواب هرفردی به میزان شناخت و باورش بستگی دارد.

رهامی در پاسخ به این پرسش که «افراد تا کجا پای ایمان خود می ایستند؟»، اظهار کرد: پاسخ این سوال به این مسئله باز می گردد که هزینه های دین داری چقدر باشد؟ اگر هزینه های دین داری بالا نباشد، مانند نماز، مردم نمازشان را می خوانند. حکومت ها به آن دلیل که مردم از نهضت ها حمایت نکنند، هزینه «مومن به یک نهضت بودن» را افزایش می دهند. اگر مردم احساس می کردند که امام حسین پیروز می شود، پشت امام نماز می خواندند اما اگر قرار باشد که زندان بروند یا کشته شوند، بستگی به ایمانشان دارد که چه اقدامی انجام می دهند. مردم حساب سود و زیان می کنند. در یک کفه فواید ایمان داشتن و باحسین بودن و در کفه دیگر فواید با امام نبودن را قرار می دهند.

وی افزود: انبیا تلاش کردند کفه مربوط به دین داری را با سعادت ابدی و رسیدن به بهشت جاودان سنگین کنند تا مردم حاضر باشند که برای بدست آوردن سعادت ابدی، کارهای ناشایست انجام ندهند و منافع کوتاه مدت مانند دزدی را بر منافع بلند مدت پاک بودن، ترجیح ندهند. کار انبیا این است که فارغ از حیات کوتاه مدت، افق هایی را باز کنند و سپس خطاب کنند که ای مردم، «سَابِقُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا کَعَرْضِ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ»، (سوره حدید، آیه 21). مهمترین وظیفه پیامبران از جمله پیامبر اکرم این بوده که مردم را تربیت کنند و حکیم کنند.

رهمامی خاطر نشان کرد: سفید و سیاه دیدن نهضت امام حسین و طرفداران امام حسین و دین داران باعث می شود که جامعه به دو دسته تقسیم شود؛ یا همه مانند ما فکر می کنند، پس بهشتی هستند و سایرین که مانند ما فکر نمی کنند، امنیت نباید داشته باشند و می توانیم آبرویشان را ببریم و جانشان را به خطر بیاندازیم. برای نمونه این تفکر که اگر خانمی لباسش مطلوب من نیست، می توان زیبایی اش را گرفت و او را سوزاند؛ نمی تواند یک تحلیل دین دارانه و امر به معروف مبتنی بر دین پیامبر باشد. باید به بررسی این نکته بپردازیم که جنایت هایی که در اصفهان انجام شده است، آیا ناشی از تحلیل های غلطی نیست که به مردم آموزش دادیم. مردم را سیاه و سفید کردیم. کسی که با ما نیست امنیت نباید داشته باشد. به کسی که با ما نیست را می توانیم فحش دهیم. بعضی از این روزنامه ها را ببینید؛ چون فردی همراشان نیست، توهین می کنند.

«مهمترین عامل شسکت ظاهری امام و کشته شدنشان توده مردم نبود»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه «مهمترین عامل شسکت ظاهری امام و کشته شدنشان به دلیل توده مردم نبود»، گفت: نخبگان اند که کوتاهی می کنند و آموزش غلط به مردم می دهند. مردم یک کشور توسط علما و مسئولان کشورشان آموزش دیده اند که با انجام چه کاری به بهشت بروند.

وی در بخش دیگر سخنان خود به خطای بزرگ دیگر در این تحلیل های نهضت امام اشاره کرد و افزود: خطای بزرگ دیگر این است که  ویژگی های نهضت امام حسین توجه نکنیم. مهم ترین ویژگی نهضت امام حسین، «حق محور بودن» آن است. یک نهضت باید حق محور باشد و ابتدا حق را تشخیص دهد نه اینکه حق را با اشخاص بشناسیم. در جنگ جمل عده ای آمدند پیش حضرت امیر و فرمودند که یک طرف شما هستید و طرف دیگر فامیل های پیغمبر هستند و ما نمی دانیم حق کدام است. حضرت امیر فرمودند: «که اشتباه شما این است که به بزرگی اشخاص، حق و باطل را تشخیص می دهید». حق مقدس است نه درجه و مقام افراد. کاری که در حکومت های بنی امیه انجام دادند این بود که به جای اینکه حق را مقدس کنند، پست و مقام و قدرت را مقدس کردند.

تقدیس قدرت یا تقدیس حق

وی افزود: تقدیس قدرت خطای بزرگی است که در جمع های اسلامی ایجاد شده است. ابتدا باید حق را بشناسیم و سپس با ترازوی حق اقدامات و فعالیت ها را بسنجیم. حق مقدس است نه قدرت و مقام. تقدیس قدرت و حکومت، جوامع اسلامی را دچار رکود کرده است. امام حسین(ع) تلاش کرده است که حق محور بودن را نشان دهند.

وی با اشاره به ویژگی، «عدالت محور بودن» نهضت امام حسین(ع)، گفت: عدالت چیست؟ عدالت در مسائل اقتصادی و اجتماعی و سیاسی. فراهم کردن  فرصت های برابر برای تمام انسان های لایق باید وجود داشته باشد. عدالت در جامعه ایجاب می کند که همه ی افرادی که توان خدمت و سرمایه گذاری و کار دارند، در جامعه فرصت های برابر داشته باشند. اگر کسی با مسئولی فامیل و دوست و هم فکر است، این دوست بودن و هم سو بودن و هم فکر بودن، دلیل برتری در جامعه نباشد.

خطای نگاه تاریخی به جای تحلیل معطوف به حال و آینده برای ایجاد حرکت

رهامی گفت: خطای دیگری که در تجزیه و تحلیل نهضت امام حسین(ع) ایجاد می شود، تاریخی نگاه کردن به نهضت امام است. حادثه عاشورا یک امر تاریخی نسبی است. آن نکته ای که ما باید استفاده کنیم این است که باید تجزیه و تحلیل صورت بگیرد و عناصر اختصاصی زمان و مکان معین حذف شود و سپس نتیجه را برای حال و آینده استفاده کرد. باید تجزیه و تحلیل نهضت امام حسین معطوف به حال و آینده باشد تا حرکت ایجاد کند. اگر معطوف به حال نباشد، تنها باید برای این اتفاق به عنوان یک واقعه ی مقدس گریه کنیم و بی نتیجه کار را تمام کنیم. در حالی که باید به این توجه کنیم که نهضت امام حسین برای امروز من چه عناصری را در پی دارد.

نهضتی دانایی محور برای توانمند ساختن جامعه در مسیر دفاع از حق است

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها نهضت امام حسین را نهضت دانایی محور دانست و افزود: نهضت امام حسین(ع)، نهضتی برای توانمند ساختن جامعه برای دفاع از حق است. تلاش امام حسین این بود که افراد را دانا و آگاه کند. زیرا امام حسین به «مصباح الهدی و سفینة النجاة» تعبیر شده است. هدایت بدون دانایی و علم امکان ندارد. لازمه ی حرکت با کشتی این است که سوار آن شوید تا شما را به ساحل برساند. لازمه ی مصباح، دانایی است. نهضت امام حسین باید منجر به دانا کردن افراد شود تا مصباح الهدی هدایت کند. متاسفانه چون عمده ی صحنه گردانان نهضت عاشورا  به جای اینکه علما و دانشمندان صاحب قلم باشند، توده های عوام هستند، بسیار از اشعار و مراسم عقبه ندارد و بنابراین حرکت ایجاد نمی کنند. حرکت می تواند آسیب های اجتماعی را کاهش دهد.

برخی از دوستان به جای تعامل و دانا کردن مردم از طریق نهادهای مدنی
می خواهند مردم را با خودشان دچار چالش کنند؛
مصباح الهدی نمی تواند با غضب و خشم با افراد برخورد کند

رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اظهار کرد: اگر دوستان ما نگران امر به معروف و نهی از منکر هستند، یک نهاد به 10 ها نهادی که در مملکت درست شده است، اضافه کنند. ما باید تلاش کنیم که در دنیایی که دنیای نهادهای مدنی است، مردم حداقل چالش ها را به هم داشته باشند. این خطا است که برخی از این دوستان ما، می خواهند مردم را با خودشان دچار چالش کنند. سازمان های بزرگ تبلیغات اسلامی، نهادهای نماز جمعه و نهادهای تربیتی در مدارس، حوزه های علمیه باید مردم را دانا کنند. تلاش امام حسین و اطرافیانش این بوده که مردم را دانا بار بیاورند و برای نمونه حضرت سکینه نزدیک 50 سال بعد از عاشورا با مردم صحبت می کردند و صدها جلسات سخنرانی داشتند. به آن دلیل که مصباح الهدی باید هدایتگر باشد. مصباح الهدی نمی تواند با غضب و خشم با افراد برخورد کند.

یکی از بزرگ ترین خطاها و آسیب ها در کیفیت روش بیان امر به معروف و نهی از منکر و احکام خداست.
امام حتی شمر را قصد نداشت به قتل برساند
امام برای جنگ نرفته بود؛ برای هدایت رفته بود.


رهامی در ادامه به نقل روایتی در رابطه با مصباح الهدی بودن امام حسین(ع) پرداخت و گفت: فردی در مسیر با امام حسین(ع) برخورد می کند و امام می فرمایند حاضر هستی به من کمک کنی، فرد مخالفت می کند و می گوید این اسب را می دهم اما خودم نمی آیم به آن دلیل که مردم با شما نیستند و حتما شکست می خوریم. پاسخ امام جالب است که می فرمایند: حالا که نمی خواهی همراهی کنی، اسبت را سوار و از منطقه درو شو. به آن دلیل که مبادا صدای مظلومیت من را بشنوی و کمکم نکنی و دچار عذاب خدا شوی. امام حسین حتی نسبت به کسی که کمکش نمی کند، مصباح الهدی است.

رهامی گفت: امام حسین(ع) در روز عاشورا پس از تمامی قضایا، قرآن را با خود برد و با شتر و لباس غیر نظامی به سوی دشمن رفت و از دشمنانش درخواست کرد که هدایت شوند. امام حتی شمر را قصد نداشت به قتل برساند. سوالی که اینجا پیش می آید این است که بعد از کشتن یاران امام آیا توبه دشمنان پذیرفته است؟ پاسخ این است که امام به قاتل برادرانش پیشنهاد توبه می دهد به این معنا که امام قاتل برادرش را می بخشد. امام برای جنگ نرفته بود. برای هدایت رفته بود. اگر قصد جنگ داشت کودک شش ماهه و دختران را همراه خود نمی برد. امام از تمامی ابزار ها استفاده کرد تا افراد را هدایت کند.

وی در پایان سخنان خود متذکر شد: من ندیدم که امام به عبیدالله بن زیاد فحش داده باشند. امام که دریای رحمت بود نمی تواند فحش بدهد. لذا بعضی از دعاها و نقل و قول ها ساخته ذهن برخی از علمایی است که در محیط خشن عرب بزرگ شده اند. یکی از بزرگ ترین خطاها و آسیب ها در کیفیت روش بیان امر به معروف و نهی از منکر و احکام خداست. اگر پدر دلسوزی، ببیند فرزندش غذایی می خورد که به ضررش است یا دستش را به آتش می زند، کمکش می کنند و اجازه نمی دهند اقداماتی را انجام دهد که به ضررش هست. ائمه نیز مانند این پدر برایمان هستند.

کد خبر: 13938144306
1393/8/14

پر بازدید
1392/7/4: حقوق استاد و شاگرد در رساله حقوق امام سجاد(ع)
1392/3/23: اخلاق فردی، شخصیت اجتماعی و مقام عصمت حضرت عباس(س) از زبان آیت‌الله سیدرضی شیرازی
1392/11/13: گفتمان اعتدال و نواندیشی دینی / سید صادق حقیقت
1392/6/5: فرياد مظلوم، فریادی مشروع
1392/9/20: دولت و ابزارهای الزام به شریعت / محمد سروش محلاتی / شش بخش
آخرین مطالب
1401/5/10: عاشورا و برهان فطرت/ آیت الله عرب
1401/5/10: تفسیر علمی و تجلی عینی قرآن در عاشورا/ آیت الله عرب
1400/11/26: روزنامه جمهوری اسلامی/قسمت اول/صفحه حوزه: علی‌اکبر بیگی نوآوری فقهی حضرت آیت ‏الله صانعی در فتوای رفع حرمت نظر در فرزند خواندگی
1400/10/11: نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی / علی اکبر بیگی
1400/9/15: آیت الله یوسف صانعی (ره): رشیده نباشند، ازدواجشان حرام است
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن