صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما | رمضان آغاز سال سیر و سلوک / احمد عابدی
بازدید این صفحه: 4691          تاریخ انتشار: 1393/5/1 ساعت: 08:11:57
رمضان آغاز سال سیر و سلوک / احمد عابدی

استا احمد عابدی در یادداشتی با عنوان «رمضان آغاز سال سیر و سلوک» آورده است. ماه مبارک رمضان آغاز سال سیرو سلوک است.

موضوع: اندیشه
نویسنده: حجة الاسلام والمسلین احمد عابدی

 

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه) به نقل از شفقنا؛

 

استا احمد عابدی در یادداشتی با عنوان «رمضان آغاز سال سیر و سلوک» آورده است.
ماه مبارک رمضان آغاز سال سیرو سلوک است. هرکس می خواهد حرکت الی الله تعالی داشته باشد با این ماه باید حرکت خود را آغاز کند. ماه رمضان ماه ذکر و عبادت و انس با خدای متعال است.
رمضان و سختی های آن مقدمه ای برای وصول به عید فطر است که"فانّ مع العسر یسراً انّ مع العسر یسراً" نه آنکه آسایش و خوشی پس از رمضان است بلکه در دل سختی روزه تابستان و نخوردن و نیاشامیدن آسایش روحی و معنوی است. این نخوردن و نیاشامیدن باعث می شود که دهان روح و جان باز شود، روزه باعث می شود انسان به ذکر و عبادت و گریه و انابه و توسل روی آورد. در نخوردن و نیاشامیدن و ترک و رفض و نفض دنیاست که لیله مبارکه قرار دارد و شب قدر و نزول قرآن و نزول ملائکه و تعیین مقدرات همه، و همه اموری هستند که بر روزه و ترک دنیا مترتب می شوند.
اگر انسان غیر از این بدن مادی، حقیقتی دیگر دارد که انسانیت انسان وابسته به آن است که از آن به روح، قلب، باطن، سّر، جان، جان جانان، فؤاد، نفس، دل، خفی، اخفی و... تعبیر می شود، و آن جنبه باطنی که ملکوت انسانهاست دارای دست و چشم و گوش و ... می باشد و به عبارت دیگر انسان یک چشم ظاهر دارد و یک چشم باطن، یک گوش ظاهر دارد و یک گوش باطن و... بنابر این یک مرتبه روزه آن است که دهان ظاهری در طول روز از خوردن و آشامیدن امساک نماید و چشم و گوش از دیدن و شنیدن امور حرام بر حذر باشد. ولی یک مرتبه بالاتر روزه آن است که چشم قلب، گوش دل و سایر اندام باطنی روزه باشند، و این همان چیزی است که از آن به "نفی خواطر" تعبیر می شود، یعنی انسان کنترل خیال داشته باشد و نگذارد افکار و وسوسه های باطل و شیطانی به دل و روح او نفوذ نماید. برخی معتقدند که ذکر کلمه طیبه "لا اله الا الله" برای کنترل خیال و نفی و کنار زدن اوهام و افکار باطل موثر است.
انشاء الله روزه دار واقعی باشیم.

کد خبر: 1393514188
1393/5/1

پر بازدید
1392/7/4: حقوق استاد و شاگرد در رساله حقوق امام سجاد(ع)
1392/3/23: اخلاق فردی، شخصیت اجتماعی و مقام عصمت حضرت عباس(س) از زبان آیت‌الله سیدرضی شیرازی
1392/11/13: گفتمان اعتدال و نواندیشی دینی / سید صادق حقیقت
1392/6/5: فرياد مظلوم، فریادی مشروع
1392/9/20: دولت و ابزارهای الزام به شریعت / محمد سروش محلاتی / شش بخش
آخرین مطالب
1401/5/10: عاشورا و برهان فطرت/ آیت الله عرب
1401/5/10: تفسیر علمی و تجلی عینی قرآن در عاشورا/ آیت الله عرب
1400/11/26: روزنامه جمهوری اسلامی/قسمت اول/صفحه حوزه: علی‌اکبر بیگی نوآوری فقهی حضرت آیت ‏الله صانعی در فتوای رفع حرمت نظر در فرزند خواندگی
1400/10/11: نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی / علی اکبر بیگی
1400/9/15: آیت الله یوسف صانعی (ره): رشیده نباشند، ازدواجشان حرام است
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن