ماه رجب، ماه خدا و ماه پيمودن پلههای سلوک و تقرّب به خداست، ماه اعتکاف و راز و دعاست.
موضوع: مناسبت
﴿وَعَهِدْنَا إِلَی إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَن طَهِّرَا بَيتِی لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ﴾ [1]
«و ما به سوی ابراهيم و اسماعيل وحی فرستاديم که: خانهی مرا برای طواف کنندگان و معتکفان و رکوع و سجده کنندگان پاک و پاکيزه سازيد».
ماه رجب اولين ماه از فصل عبادت و نيايش به درگاه خداوند تعالی است. در اين ماه با بندگی و سرسپردگی و تسويه نفس در پيشگاه آستان قدس الهي، بارقههای اميد و عفو و رحمت خداوندی در شبهای قدر ماه مبارک رمضان و درک آن شبها و به دست آوردن ثواب هزار ماه در انسان زنده ميشود.
ماه رجب، ماه ولايت و ولادت «باب علم»[2] رسول خداست. ماه پاداش گرفتن از خوشههای پر برکت خرمن سايه سار امامت مولای متّقيان امام علي(عليه السلام) است. ماه تمسّک و مودّت به خاندان اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام) است.
ماه رجب، ماه خدا و ماه پيمودن پلههای سلوک و تقرّب به خداست، ماه اعتکاف و راز و دعاست. آدمی با حضور در صحن و سرای خالق مهربان، طهارت و معرفت را در شبستان وجود خود تمرين ميدهد و زنگارهای گناه و آلودگی را از آيينه جان خود ميزدايد.
معتکف حضورش در مسجد، و روزه و نماز و نيايشش مايه قرب و وصال به خداست. متعکف با اعتکاف و مصمّم شدن بر حضور خود در خانهی دوست، جسم و جان خود را پرورش ميدهد، آن جان آدمی که در ابعاد وجودی انسان به دنبال کمال و سعادت است.
«الهی هب لی کمال الانقطاع اليک[3]؛ خدايا به من نهايت بُريدگی از غير خودت را هديه نما».
اعتکاف يکی از سنتهای الهی است که در شريعت حضرت ابراهيم(عليه السلام) از مناسک و عبادات الهی محسوب ميشد و اُمت ابراهيمی هم بدان اهتمام ميورزيدند،
شيرينی و زيبايی اين کمال، نشستن بر سر سفرهای است که از مغفرت و بخشايش الهی گسترده شده و عاشقان کوی دوست از اين سفرهی پر فيض معبود خود لقمههای راز و نياز برچينند و خود را از ژرفای معنويت و تقرّب به پروردگار خويش بهرهمند نمايند.
اعتکاف آميزه ای از چندين عبادت با فضيلت است. ترکيب اعمال و اذکار عبادی در حداقل سه روز اقامت در مسجد به گونه ای همهی شرايط تمرين بندگی و جهاد با نفس را در انسان به وجود آورده که دل بريدگی و غفلت زدايی و صيقل روح و روان و پالايش خلوص و نردبان صعود و قطع تعلّقات و دلبستگی دنيوی بهترين ارمغان آن است.
اعتکاف محو خودخواهی در امواج بلند خداگرايی است. اعتکاف عهد مودّت و ميثاق مجدّد با پروردگار رحمن و رحيم است. اعتکاف گرچه عبادتی مستحبی و داوطلبانه است امّا فرصتی است برای گريز از لذايذ دنيا و مهار نفس برای بازگشت به خويشتن و تقرّب جستن به حضرت حق و روی آوردن به سمت و سوی قلب و قبله خداوند هستي.
بدون شکّ ـ با توجه به آيه شريفه سوره بقره ـ اعتکاف يکی از سنتهای الهی است که در شريعت حضرت ابراهيم(عليه السلام) از مناسک و عبادات الهی محسوب ميشد و اُمت ابراهيمی هم بدان اهتمام ميورزيدند، و لذا حضرت ابراهيم و فرزندش اسماعيل(عليهم السلام) از طرف خداوند موظّف شدند تا محيط امن خانه الهی را برای برپايی چنين مراسمی مهيّا سازند. در عين حال، اهميت و ارزش و بزرگی اين امر زمانی روشنتر خواهد شد که آيه شريفه «اعتکاف کنندگان» را در کنار «طواف کنندگان» و «رکوع و سجده کنندگان» قرار داده است: ﴿للطّائفين وَ العَاکفين و الرُّکّعِ السُّجُودِ﴾ بنابراين، حضرت دوست با اين بيان بر عظمت و ويژگی اعتکاف در پيشگاه خود گواهی داده است.
از اينجاست که بزرگانی چون مقدّس اردبيلي (قدس سره) در شرافت و فضيلت اعتکاف می فرمايد: «مبادا کسی گمان کند اعتکاف مقدّمه عباداتی ديگر است، بلکه کسی که با طهارت و در حال روزه در مسجد مقيم ميشود و قصد قربت را در اعتکاف نيت ميکند اين عمل خود عبادت است».[4]
همچنين از آيات قرآن مجيد استفاده می شود که: حضرت موسي(عليه السلام) در خلوتگاه کوه طور و حضرت زکريّا در بيتالمقدس و حضرت مريم(علیها سلام الله) نيز که در کفالت حضرت زکريا(عليه السلام) بوده است[5] در همان مکان اعتکاف ميکردند و به راز و نياز با پروردگار خويش مشغول ميشدند.
علامه طباطبايی(قدس سره) در ذيل آيات 16 و 17 سوره مريم[علیها سلام الله] می فرمايد: «گويا مقصود از دوری مريم از مردم، بريدن آنان و روی آوردن به اعتکاف برای عبادت بوده است».[7]
اجداد و نياکان پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) که از پيروان دين حنيف ابراهيمِ خليل حقّ بودند اماکنی را برای خلوت و به دور از مردم برگزيده و به اعتکاف ميپرداختند و پيامبر(صلی الله علیه و آله) نيز بر همين روش قبل از بعثت در غار حراء در خلوت خويش معتکف ميشد و به عبادت و راز و دعا با خدای خويش مشغول ميگشت.
بعد از بعثت هم رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در طول سال، ايّامی را برای اعتکاف در مسجد به سر ميبردند و ائمه طاهرين(عليهم السلام) نيز علاوه بر خود، مؤمنين را هم به اعتکاف در مساجد ترغيب می نمودند.
مقدّس اردبيلي (قدس سره) در شرافت و فضيلت اعتکاف می فرمايد: «مبادا کسی گمان کند اعتکاف مقدّمه عباداتی ديگر است، بلکه کسی که با طهارت و در حال روزه در مسجد مقيم ميشود و قصد قربت را در اعتکاف نيت ميکند اين عمل خود عبادت است».
باشد که ما نيز از سفرهی فيوضات الهی مخصوصاً در ماه رجب (ماه خدا) و شعبان (ماه رسول خدا) و رمضان (ماه اُمت رسول خدا) بهرهمند باشيم و ايزد متعال را بر توفيق استفاده و دريافت از اين عبوديت و معنويت سپاس و ثناء گوييم.
------------------------
[1]بقره(2): 125.
[2]قال رسولالله(صلی الله عليه و آله): «أنا مدينـة العلم و علی بابها و هل تدخل المدينـة الا من بابها؟» بحارالأنوار، ج 10، ص120.
[3]بحار الأنوار، ج 91، ص 99.
[4]مجمع الفائده، ج 5، ص 351.
[5]آيهی 37 سوره آل عمران ميفرمايد: ]وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمَـحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقاً قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّی لَكِ هذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِندِ اللهِ إِنَّ اللهَ يَرْزُقُ مَن يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَاب[؛ «[خداوند] و کفالت او [مريم] را به زکريا سپرد. هر زمان زکريا وارد محراب او ميشد، غذای مخصوصی در آن جا ميديد. از او پرسيد: ای مريم! اين را از کجا آوردهاي؟ گفت: اين از سوی خداست. خداوند به هر کس که بخواهد، بيحساب روزی ميدهد».
[6]وَاذْكُرْ فِی الْكِتَابِ مَرْيَمَ إِذِ انتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَكَاناً شَرْقِيّاً«16» فَاتَّخَذَتْ مِن دُونِهِمْ حِجَاباً فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَراً سَوِيّاً«17»[؛ «و در اين کتاب، مريم را ياد کن، آن هنگام که از خانوادهاش جدا شد، ودر ناحيهی شرقی [بيتالمقدس] قرار گرفت؛ و در ميان خود و آنان حجابی افکند [تا خلوتگاهش از هر نظر برای عبادت آماده باشد] در اين هنگام، ما روح خود را به سوی او فرستاديم، و او در شکل انسانی بی عيب و نقص، بر مريم ظاهر شد.»
[7]الميزان، ج 14، ص 34 به بعد.