صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اندیشه >>
مرجع ما | سخنان حکیمانه امام جواد(ع) راهگشای تمام بشریت است / نظری منفرد
بازدید این صفحه: 5133          تاریخ انتشار: 1393/2/20 ساعت: 02:01:06
سخنان حکیمانه امام جواد(ع) راهگشای تمام بشریت است / نظری منفرد

یک استاد حوزه علمیه قم، مهمترین یادگارامام جواد(ع) را فرمایشات و سخنان حکیمانه ایشان دانست و آن را گنجینه راهگشایی برای تمام مردمی که به دنبال حق هستند معرفی کرد.

موضوع: اندیشه
نویسنده: حجة الاسلام نظری منفرد

 

 

به گزارش مرجع ما (پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه) به نقل از شفقنا؛ حجت الاسلام علی نظری منفرد اظهار کرد: ائمه علیهم السلام شخصیتهایی بودند که اگرچه در یک زمان خاصی ولادت و در زمان خاصی هم با شمشیر یا زهر از دنیا رفتند،همانطور که در حدیث وارد شده است «مامِنّاإِلاّمَسمومٌأَوْمقتول» لکن انسانهایی بودند که مقید به زمان نشدند و برای همه اعصار و بشریت بودند، چرا که آنها معصوم بودند، یعنی هیچ خطا و اشتباهی در زندگی آنها نه در فکر، نه در عمل و نه در گفتار رخ نداده است.

او افزود: امام علیه السلام در هیچ زمان و مکانی اشتباه نمی کند تا مردم از اقتدای به او به گمراهی و ضلالت نروند و این از خصوصیاتی است که مکتب شیعه دارد و ائمه(ع) همانند پیامبر(ص) دارای مقام عصمت هستند. از اقوال حضرت جواد(ع) امروز هم می توان استفاده کرد و فرمایشاتی که از آن بزرگوار به جا مانده است؛ امروز هم می تواند راهگشا باشد.

این استاد حوزه، عمده میراث های امام نهم علیه السلام را فرمایشات و سخنرانی هایی که از او به جا مانده است، معرفی و بیان کرد:اینها می تواند میراث و گنجینه های خوبی برای تمام مردم باشد؛ نه تنها برای شیعه بلکه برای هر کسی که چه در زندگی مادی و چه در زندگی معنوی دنبال حق است، کلمات و گفتار حکیمانه این خاندان می تواند بسیار راهگشا باشد.

او تصریح کرد: همانطور که از روایات استفاده می شود و در کافی هم هست، ائمه در جنبه های معنوی، در اخلاق و در فضایل انسانی در سطح بالایی از قلوب و رفعت بودند و نمی توانیم برای برخی از آنها امتیاز قایل شویم، اما زمان، مکان و شرایط ایجاب می کرده است برخی از این فضیلتها در اوقات خاصی بیشتر بروز کند. مثلا دعا کردن و ارتباط با خدا که از موارد مطرح است و اساسا بندگی خدا امری است که انسان برای آن آفریده شده، در زمان حضرت سجاد(ع)این بیشتر تجلی کرده و صحیفه سجادیه از ایشان به جا مانده است. این به این معنا نیست که دیگر ائمه اینطور نبودند، بلکه شرایط طوری بوده که امکان نداشته است حضرت طور دیگری کمالاتشان را نشان دهند و از راه دعا بیشتر کمالاتشان را نشان دادند.

نظری منفرد ادامه داد: در زمان حضرت سیدالشهدا(ع) هم گذشت و ایثار بیشتر مورد توجه بود، در زمان حضرت مجتبی(ع) صبر و حلم و شکیبایی بیشتر بروز کرده است و همین صبر را دیگر ائمه هم داشتند. در زمان حضرت باقر(ع)و صادق(ع) علم حدیث و بیان احکام در یک فرصت مناسب تجلی کرده است، یعنی همان علم و حلم را دیگر ائمه هم داشتند اما شرایط بروز آن متفاوت بوده است.

این استاد حوزه با بیان اینکه آنچه در زمان امام جواد(ع) بروز کرده، جود و سخاوت بوده است، گفت: ایشان در شرایطی بودند که مردم نیازمندی های زیادی از نظر مادی داشتند و حضرت هم در حد امکان انفاق می کردند و حتی نامه ای از حضرت رضا(ع) هست که از خراسان به ایشان مرقوم داشتند و نوشتند حتما از دری که نیازمندان بیشتر آنجا اجتماع می کنند، خارج شو. منزل حضرت در مدینه دو در داشته است و امام رضا(ع) سفارش کردند از آن در بیرون بیا که همه نیازمندان بتوانند شما را ببیند و رسیدگی کنید. در آن شرایط ایثار و بخشندگی بیشتر بروز و ظهور کرده است، زیرا شرایط ، گذشت را در برابر افراد نیازمند می طلبیده است لذا ایشان ملقب به حضرت جواد شده اند.

نظری منفرد با اشاره به اینکه صفات اخلاقی، صفاتی است که با گذشت زمان و تغییرات، دگرگون و متغیر نمی شوند، بیان کرد: مثلا صداقت امری است که با گذشت زمان دگرگون نمی شود و از خوبی و حسنی که دارد نمی افتد. صداقت در هر عصری خوب بوده است و خواهد بود و اخلاق این چنین است. یا در اسلام ظلم امر ناپسند و عدل امر پسندیده ای است و  برای همه زمان ها این چنین است، ولو در مسایل مادی پیشرفتهایی برای انسان حاصل شود و در اثر پیشرفت ها یک سلسله مسایل کنار گذاشته شود و یکسری مسایل به وجود بیاید اما ظلم هیچ وقت پسندیده نخواهد شد و عدل هیچ وقت ناپسند نخواهد بود. عدل همیشه پسندیده است و ظلم همیشه ناپسند، خیانت همیشه ناپسند و امانت داری همیشه پسندیده است. وفا همیشه پسندیده و بی وفایی همیشه ناپسند است.

او در پایان با تاکید بر فضیلت های اخلاقی مورد نظر اسلام گفت: اینها اصول اخلاقی است که در اسلام وجود دارد و برای همه زمان ها ثابت و تغییرناپذیر است. اگر بتوان این زیبایی ها را برای جامعه تبیین کرد تا مردم بدانند اینها ارزش است نه ضد ارزش،کار بزرگی است. مردم دنبال ارزش ها می روند، اما اشکالی که وجود دارد این است که بعضی ارزش ها را ارزش نمی پندارند و تصور می کنند ارزش نیست. اگر برای افراد تبیین شودکه اینها ارزش است آن وقت مردم دنبال این ارزش ها می روند و این نیازمند ارتباط با جامعه و نسل جوان است.

کد خبر: 13932204152
1393/2/20

پر بازدید
1392/7/4: حقوق استاد و شاگرد در رساله حقوق امام سجاد(ع)
1392/3/23: اخلاق فردی، شخصیت اجتماعی و مقام عصمت حضرت عباس(س) از زبان آیت‌الله سیدرضی شیرازی
1392/11/13: گفتمان اعتدال و نواندیشی دینی / سید صادق حقیقت
1392/6/5: فرياد مظلوم، فریادی مشروع
1392/9/20: دولت و ابزارهای الزام به شریعت / محمد سروش محلاتی / شش بخش
آخرین مطالب
1401/5/10: عاشورا و برهان فطرت/ آیت الله عرب
1401/5/10: تفسیر علمی و تجلی عینی قرآن در عاشورا/ آیت الله عرب
1400/11/26: روزنامه جمهوری اسلامی/قسمت اول/صفحه حوزه: علی‌اکبر بیگی نوآوری فقهی حضرت آیت ‏الله صانعی در فتوای رفع حرمت نظر در فرزند خواندگی
1400/10/11: نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی / علی اکبر بیگی
1400/9/15: آیت الله یوسف صانعی (ره): رشیده نباشند، ازدواجشان حرام است
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن