شکافتن قبر در ۹ مورد حرام نیست بلکه در بعضی موارد واجب است/فتوای حضرت آیت الله صافی
حضرت آیتالله صافی فتوایی درباره شکافتن قبر بیان کرده است.
به گزارش مرجع ما به نقل از شفقنا متن گفتار مطرح شده این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:
موضوع: استفتائی
حضرت آیتالله العظمی صافی فتوایی درباره شکافتن قبر بیان کرده است.
به گزارش مرجع ما به نقل از شفقنا متن گفتار مطرح شده این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:
شکافتن قبر در نه مورد حرام نیست، بلکه در بعضی از آنها واجب است:
اول ـ آن که میت در زمین غصبی دفن شده باشد و مالک زمین راضی نشود که در آنجا بماند.
دوم ـ آن که کفن یا چیز دیگری که با میت دفن شده، غصبی باشد و صاحب آن راضی نشود که در قبر بماند، و همچنین است اگر چیزی از مال خود میِّت که به ورثه او رسیده،
با او دفن شده باشد و ورثه راضی نشوند که آن چیز در قبر بماند، ولی اگر وصیت کرده باشد که دعا یا قرآن یا انگشتری را با او دفن کنند، برای بیرونآوردن اینها نمیتوانند قبر را بشکافند مگر آن که زیادتر از ثلث باشد و ورثه امضا نکرده باشند.
سوم ـ آن که میت بیغسل یا بیکفن دفن شده باشد، یا بفهمند غسلش باطل بوده، یا به غیر دستور شرع کفن شده، یا در قبر او را رو به قبله نگذاشتهاند، ولی اگر نبش در این صورت باعث هتک میت و اذیت مردم شود، جایز نیست.
چهارم ـ آن که برای ثابتشدن حقی بخواهند بدن میت را ببینند.
پنجم ـ آن که میت را در جایی که بیاحترامی به او است، مثل قبرستان کفار، یا جایی که کثافت و خاکروبه میریزند، دفن کرده باشند.
ششم ـ آن که برای یک مطلب شرعی که اهمیت آن از شکافتن قبر بیشتر است، قبر را بشکافند، مثلاً بخواهند بچه زنده را از شکم زن حاملهای که دفنش کردهاند بیرون آورند.
هفتم ـ آن که بترسند درندهای بدن میت را پاره کند، یا سیل او را ببرد، یا دشمن بیرون آورد.
هشتم ـ آن که قسمتی از بدن میت با او دفن نشده باشد، احتیاط لازم آن است که آن قسمت از بدن را طوری در قبر بگذارند که بدن میت دیده نشود.
نهم ـ آن که میت را بخواهند به یکی از مشاهد مشرفه نقل کنند که جواز در این صورت نیز مشروط به این است که نبش، باعث هتک میت نشود.