صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | مدیر مؤسسه فقه الثقلین: کوتاهی نهادهای دینی جبران ناپذیر است
بازدید این صفحه: 3650          تاریخ انتشار: 1397/10/14 ساعت: 06:51:39
مدیر مؤسسه فقه الثقلین: کوتاهی نهادهای دینی جبران ناپذیر است

موضوع: اخبار

 

حجت الاسلام «علی اکبر بیگی» مدیرمسوول موسسه فقه الثقلین قم در نشست پایانی همایش چالش‌های حقوق زنان در فقه گفت: امروزه دنیا سرریز از اطلاعات، رخداد‌ها، سؤالات و شبهات است. اگر نهادهای علمی و حوزه‌های علمیه در مواجه با این شرایط از ابزارهای علمی و منطقی در جهت پاسخگویی برنیایند ممکن است در آینده‌های نزدیک جبرانی برای خسارت‌های بدبینی مردم نسبت به دین و آموزه‌های اسلامی وجود نداشته باشد.

 

 

به گزارش مرجع ما به نقل از انصاف نیوز، مرحله‌ی پایانی دومین نشست از سلسله نشست‌های فقه‌پژوهی مؤسسه فقه‌الثقلین با حضور آیت الله العظمی صانعی، جمعی از استادان حوزه و دانشگاه و فعالان حوزه زنان صبح امروز در شهر قم آغاز شد.

حجت الاسلام بیگی درباره هدف برگزاری این نشستها گفت: آنچه در این نشست‌ها بدنبال آنیم یافتن راه‌حل‌های نو و جدید در موضوعات گوناگون برای رسیدن به غایت و هدف اصلی سنّت است و نه وارد کردن مواد و عناصر مبتنی بر یافته‌های صرفاً تجربی و دانش بشری در جهت زایش، افزایش یا کاهش در آیین وحیانی. بدین سبب از یک سو، هر گونه نوآوری، نوسازی و بازسازی در دین همانی است که از آن به: إدخالُ في الدین ما لیس في الدین، تعبیر می‌شود و این بدعتی آشکار است و مؤسسه فقه‌الثقلین را بدان راهی نیست.

وی افزود: آیا اگر کسی بخواهد شیوه‌ها و متد‌های جدیدی برای بهره‌گیری از سنّت خلق کند یا شیوه‌های موجودِ بهره‌گیری از سنّت را به نقد و چالش بکشاند یا بر آنها بیفزاید یا از آنها کم کند، این هم بدعت است؟! روشن است که نوآوری و اجتهاد مبتنی بر وحی و عقلانیت صفحه‌ی جدید و پنجره‌ی شکوفایی آزاد‌اندیشی و نمونه‌ای از حضور در دنیای مدرن برای پاسخگویی به پیچیدگی‌ها و رویدادهای عصر حاضر است.

حجت الاسلام بیگی با اشاره بر تاکید صاحب نظران برای استمرار نشستهای فقه پژوهی گفت امروزه دنیا و بویژه جامعه‌ی ایران سرریز از اطلاعات، رخداد‌ها، سؤالات و شبهات است. اگر نهادهای علمی و حوزه‌های علمیه در مواجه با این شرایط از ابزارهای علمی و منطقی در جهت پاسخگویی برنیایند ممکن است در آینده‌های نزدیک جبرانی برای خسارت‌های بدبینی مردم نسبت به دین و آموزه‌های اسلامی وجود نداشته باشد.

وی گفت: مؤسسه فقه‌الثقلین با قدر‌شناسی از توجه و عنایت حضرت آیت‌الله العظمی صانعی (مد‌ظله‌العالی) نسبت به رهنمود‌ها و توصیه‌های ارزشمند معظم‌له به کارگزاران برگزاری این نشست‌ها، بر خود لازم می‌داند تا از نو‌اندیشی‌های این مرجع عالیقدر بهره‌مند گردد و از این منظر مواد و احکام فقهی صادره از سوی ایشان که بر مبنای اصول و ضوابط فقاهتی فقهای عظام سرچشمه می‌گیرد، دفاع نماید. این مؤسسه که از روش فقهی و اجتهادی معظم‌له بهره جسته، افق نگاهش را در جهت احیا و تقویت نوآوری‌های علمی و فقهی با اتکای بر کتاب و سنّت ترسیم نموده است.

کد خبر: 13971014305449
1397/10/14

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن