صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> اخبار >>
مرجع ما | حضرت آیت الله جوادی آملی: جامعه را ماه رمضان اداره می کند
بازدید این صفحه: 3875          تاریخ انتشار: 1395/3/8 ساعت: 06:59:40
حضرت آیت الله جوادی آملی: جامعه را ماه رمضان اداره می کند

موضوع: اخبار

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: جامعه را همین ماه رمضان اداره می کند، آنهایی که از راه حرام انباشته کرده اند، فکر  کردند مرگ پایان کار است، ولی اساس کار این است که مردن را پوسیدن ندانیم.

به گزارش مرجع ما به نقل از شفقنا، این مرجع تقلید در درس اخلاق هفتگی خود که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، اظهار داشت: آن‌ها که اهل سیر و سلوک‌اند سال عبادی و اخلاقی‌شان را از اول ماه مبارک رمضان شروع می‌کنند و ماه شعبان, آخر سال آن‌هاست و تمام سعی و کوشش آن‌ها این است که در آخر سال همه حقوق الهی را از عهده خود خارج کنند که با یک احرام پاک وارد ماه مبارک رمضان بشوند.

او ادامه داد: در بعضی از تعبیرات دینی آمده که صراط مستقیمی که ما مأموریم آن را طی کنیم هم باریک‌تر از موست, هم تیزتر از شمشیر؛ این حرف بدین معنا است که معرفت به صراط از شناخت و دیدن موی باریک، دشوار تر و عمل به آن از رفتن روی شمشیر تیز، دشوار تر است.

آیت الله جوادی آملی افزود: اگر صراط, باریک‌تر از موست چطور برای بعضی میدان وسیع است و اگر رفتن این کار از لبه شمشیر تیز دشوارتر است چرا فرمود: ﴿لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ﴾ این دین, سهل است؟ این سؤال همراه با بعضی از سؤال‌های دیگر یکجا طرح می‌شود و یکجا جواب داده می‌شود, پس صراط از نظر معرفت‌شناسی باریک‌تر از موست و از نظر عمل, دشوارتر از رفتن روی لبه تیز شمشیر.

او بیان داشت: در امور معنوی بر خلاف امور مادی اینگونه است که می شود از یک طرف دوری باشد و از طرف دیگر نزدیکی، و لذا ما اگر رابطه بین خود و خدا را بررسی کنیم می بینیم آنها که الهی نمی اندیشند از خدا دورترند اما خدا به آنها نزدیک است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه درک دین کار آسانی نیست، گفت:  این صراط مستقیم, درک دین، کار آسانی نیست آن ظرایف دین کار آسانی نیست از مو باریک‌تر و عمل به آن هم خیلی سخت است اینکه عمل به دین برای بعضی ها سخت و برای بعضی آسان است برای این است که مثلا وقتی ماه رمضان فرا می رسد آنهایی که بدنی فکر می کنند غصه دار می شوند که من آب می خواهم، نان می خواهم ولی آنهایی که الهی می اندیشند، اصلا منتظرند ماه رمضان شروع شود و حتی  در شوق دیدار آن شادند و مشتاق حضور ماه رمضان هستند.

او عنوان کرد: انسان روح و بدن دارد، اساس روح است نه بدن. اگر روح ملکوتی اندیشید درد را احساس نمی کند، بدن او آب نمی خواهد نه اینکه آب بخواهد و تحمل کند، چون اگر انسان در حال نشاط کاری ار انجام دهد، مریض نمی شود.

آیت الله جوادی آملی بیان داشت: اگر روح، شوق به لقاء الهی داشته باشد شاد و با نشاط است و به ندای حق لبیک می گوید، وقتی صدای حبیب را می شنود که ﴿یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا﴾ تمام خستگی هایش رفع می شود و سر از پا نمی شناسد، چون صدای محبوب است.

او ادامه داد: اگر انسان در دنیا روحانی زندگی کند با اهل بیت(ع) باشد و در مسیر آنها حرکت کند، ۵۰ هزار سال قیامت برای او به تعبیر پیامبر(ص) به اندازه نماز ۴ رکعتی یعنی ۱۰ دقیقه زمان می برد و دین داری برای او آسان و عبور از صراط برایش وسیع می شود.

این مرجع تقلید افزود:  ولی درد ما این است که توجه به بدن داریم، باید بدانیم شکم و توجه به بدن مشکل را حل نخواهد کرد و باید برای روحانی شدن، بدن و شکم را رها کرد، ولی در حال حاضر به این درد گرفتاریم. خداوند ماه رمضان را قرار داده تا دردها و بیماریهایی که اکثرا برای همین محدوده شکم است از بین برود.

او بیان کرد: ماه رمضان شهر الله است و همه به میهانی دعوت شده ایم و این «صوموا تصحوا» هم همین است، این ماه برای این است که انسان با روزه داری سالم بماند و از مریضی دور باشد.

آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: جامعه را همین ماه رمضان اداره می کند، آنهایی که از راه حرام انباشته کرده اند، فکر  کردند مرگ پایان کار است، ولی اساس کار این است که مردن را پوسیدن ندانیم بلکه مرگ را از پوست به درآمدن بدانیم ، مرگ آخر خط نیست.

کد خبر: 139538305215
1395/3/8

Share

بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن